عنوان | تبیین رویکردهای اخلاقی متفاوت در پیشایندها و پیامدهای خرید نمایشی بانوان |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای اخلاقی (انجمن معارف اسلامی سابق) سال 12 شماره 2 پیاپی 46 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 84-61 |
کلید واژه | اخلاق اسلامی زنان دانشجو کالای لوکس دیدگاه زنان رویکرد اخلاقی جامعه دینی طلاب خواهران حوزههای علمیه نگرش دانشجویان مادی گرایی مصرف نمایشی تولید ملی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران مصرف کالا خرید زنان طلاب حوزه علمیه نگرش طلاب زندگی دینی لوکس گرایی خرید نمایشی |
چکیده |
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر مصرف نمایشی از نگاه بانوان با سبک زندگی متفاوت شامل دانشگاهیان و حوزویان و همچنین بررسی این مسئله است که مصرف نمایشی در افراد منجر به چه کنش هایی می شود. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی است و از نظر روش شناسی با استفاده از نظریه داده بنیاد به بررسی و تحلیل دیدگاه بانوان به مصرف نمایشی کالاهای لوکس می پردازد. روش گردآوری داده ها میدانی و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته در دو گروه از افراد جامعه آماری شامل 15 نفر از بانوان دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و 15 نفر از بانوان طلاب حوزه علمیه جامعه الزهرا قم می باشد. نتایج حاصل از مطالعه بیانگر تفاوت بین باور و دیدگاه گروه اول و دوم نسبت به مفهوم مصرف نمایشی بوده و نشان می دهد بانوان دانشجو تمایل بیشتری به مصرف نمایشی کالاهای لوکس داشته و بانوان طلاب تمایل کمتری به مصرف نمایشی دارند و به دنبال کنترل آن از طریق توجه به اخلاق اسلامی و زندگی دینی می باشند. این تفاوت در دیدگاه دانشجویان و طلاب بر اساس عوامل علی شامل عوامل ساختاری، رفتاری، روانشناسی و اجتماعی ایجاد می شود. این پژوهش برای اولین بار به مفهوم مصرف نمایشی از دو دیدگاه با رویکردهای فکری متفاوت و مقایسه آن ها در کشور ایران پرداخته است. |
کد مقاله | 45508 |
تعداد بازدید | 116 |
|