عنوان | چشم انداز هویت اجتماعی زنان بر اساس استفاده از اینستاگرام |
تعداد صفحات | 38 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران سال 29 شماره 2 پیاپی 110 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 196-159 |
کلید واژه | هویت اجتماعی زنان هویت اجتماعی هویت زنان تهران زنان شهر تهران متغیرهای جمعیتشناختی اینستاگرام |
چکیده |
این پژوهش با هدف مطالعه چشمانداز هویت اجتماعی زنان شهر تهران بر اساس استفاده از اینستاگرام و با میانجیگری متغیرهای جمعیتشناختی، طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف؛ کاربردی و بهلحاظ ماهیت موضوع روش علّی و تکنیک آن پیمایش است که با ابزار اندازهگیری پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه زنان ساکن شهر تهران در سال 1399 بوده و نمونه آماری بر اساس جدول نمونه مورگان 303 نفر را در برگرفته است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از دو نوع پرسشنامه استفاده شده است؛ پرسشنامه محققساخته مربوط به میزان و نوع استفاده از اینستاگرام و پرسشنامه استاندارد هویت اجتماعی صفارینیا و روشن. نتایج بهدست آمده از رگرسیون گامبهگام نشان میدهد که تعداد دفعات چک کردن اینستاگرام در طول هفته و سابقه حضور در اینستاگرام، بر هویت اجتماعی زنان شهر تهران، اثر پیشبینیکننده داشته است. در گام اول 9/1 درصد از هویت اجتماعی زنان با تعداد چک کردن اینستاگرام در طول هفته، تبیینشده و در گام دوم با وجود سابقه حضور، به 1/4 درصد است، به این معنی که تکرار استفاده از اینستاگرام (تعداد دفعات چک کردن در طول هفته) اثر مثبت و طول مدت عضویت در اینستاگرام ، اثر منفی بر هویت اجتماعی زنان مورد مطالعه داشته است. از میان متغیرهای جمعیتشناختی نیز میزان تحصیلات، دارای نقش مثبتی در پیشبینی هویت اجتماعی زنان شهر تهران بوده است. در گام بعدی رگرسیون؛ متغیرهای رشته علوم انسانی، متأهل بودن، خانهدار بودن و سن زنان، معنادار نبوده و نقشی در پیشبینی هویت اجتماعی آنان نداشته است. |
کد مقاله | 45494 |
تعداد بازدید | 65 |
|