• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان چشم انداز هویت اجتماعی ‌زنان بر اساس استفاده از اینستاگرام
تعداد صفحات 38
نویسنده اکرم بوربور - سمیه تاجیک اسماعیلی
مشخصات نشریه  پژوهش‌های ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران سال 29 شماره 2 پیاپی 110
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 196-159
کلید واژه هویت اجتماعی زنان  هویت اجتماعی  هویت زنان  تهران  زنان شهر تهران  متغیرهای جمعیت‌شناختی  اینستاگرام  
چکیده این پژوهش با هدف مطالعه چشم‌انداز هویت اجتماعی زنان شهر تهران بر اساس استفاده از اینستاگرام و با میانجی‌گری متغیرهای جمعیت‌شناختی، طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف؛ کاربردی و به‌لحاظ ماهیت موضوع روش علّی و تکنیک آن پیمایش است که با ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه زنان ساکن شهر تهران در سال 1399 بوده و نمونه آماری بر اساس جدول نمونه مورگان 303 نفر را در برگرفته است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از دو نوع پرسشنامه استفاده شده است؛ پرسشنامه محقق‌ساخته مربوط به میزان و نوع استفاده از اینستاگرام و پرسشنامه استاندارد هویت اجتماعی صفاری‌نیا و روشن. نتایج به‌دست آمده از رگرسیون گام‌به‌گام نشان می‌دهد که تعداد دفعات چک ‌کردن اینستاگرام در طول هفته و سابقه حضور در اینستاگرام، بر هویت اجتماعی زنان شهر تهران، اثر پیش‌بینی‌کننده داشته ‌است. در گام اول 9/1 درصد از هویت اجتماعی زنان با ‌تعداد چک‌ کردن اینستاگرام در طول هفته، تبیین‌شده و در گام دوم با وجود سابقه حضور، به 1/4 درصد است، به این ‌معنی که تکرار استفاده از اینستاگرام (تعداد دفعات چک ‌کردن در طول هفته) اثر مثبت و طول مدت عضویت در اینستاگرام ، اثر منفی بر هویت اجتماعی زنان مورد مطالعه داشته است. ‌از میان متغیرهای جمعیت‌شناختی نیز میزان تحصیلات، دارای نقش مثبتی در پیش‌بینی هویت اجتماعی زنان شهر تهران بوده است. در گام بعدی رگرسیون؛ متغیرهای رشته علوم انسانی، متأهل بودن، خانه‌دار بودن و سن زنان، معنا‌دار نبوده و نقشی در پیش‌بینی هویت اجتماعی آنان نداشته است.

کد مقاله 45494
تعداد بازدید 65

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397