عنوان | اثربخشی مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی بر ارتباط بین فردی و صمیمیت زناشویی در دانشآموزان دختر متأهل |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مددکاری اجتماعی شماره 4 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 13-5 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر شناخت درمانی صمیمیت زناشویی صمیمیت زوجین رویکرد شناختی روابط میان فردی مددکاری اجتماعی میبد (شهرستان) مددکاری اجتماعی گروهی مددکاری گروهی دانشآموزان متأهل یزد (استان) |
چکیده |
مقدمه: صمیمیت، یک مساله اصلی در روابط زوجین با یکدیگر است. چنانچه، رابطه بینفردی به درستی ایجاد شود، زوجین، بزرگترین گام را در جهت صمیمت برداشتهاند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی بر ارتباط بینفردی و صمیمیت زناشویی در دانشآموزان متاهل شهرستان میبد بود. روش: طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهآماری، شامل تمام دانشآموزان متاهل شهرستان میبد در استان یزد در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و سی و دو نفراز دانشآموز متاهل انتخاب و به گونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای صمیمیت زناشویی و روابط بینفردی استفاده شد و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافتهها نشان داد که مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی با رویکرد شناختی بر بهبود روابط بینفردی و افزایش صمیمیت زناشویی دانشآموزان متاهل تاثیر معناداری داشته است (001/0 ≥ P). بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده، میتوان گفت استفاده از این رویکرد به دانشآموزان متاهل کمک میکند، تا علاوه بر ادامه تحصیل در زمینه زندگی زناشویی با مشکل کمتری مواجه شده و کیفیت ارتباط بین فردیشان افزایش یابد. |
کد مقاله | 45487 |
تعداد بازدید | 73 |
|