• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تفاوت‌های رفتارها و نیات باروری در بین زنان مهاجر و بومی در شهر مهاجران شازند (استان مرکزی)
تعداد صفحات 27
نویسنده محمود مشفق - حامد فراهانی
مشخصات نشریه  جمعیت - سازمان ثبت احوال کشور سال 28 پیاپی 116-115
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1400
محدوده صفحات 195-169
کلید واژه باروری زنان  فرزندآوری  زنان مهاجر  باروری  رفتار باروری  زنان بومی  گرایش به فرزندآوری  مرکزی (استان)  زنان دارای همسر  گرایش به باروری  نیات باروری  رفتار فرزندآوری  شازند (شهرستان)  مهاجران (شهر)  
چکیده مقاله حاضر به بررسی و مقایسه رفتارها و نیات باروری و تعیین کننده‌‌‌‌‌‌‌‌های آن بین زنان سنین باروری (49-15ساله) مهاجر و بومی در شهر مهاجران شازند، در سال 1399 می‌‌‌‌پردازد. مبانی نظری تحقیق شامل: وقفه مهاجرتی، نظریه انطباق مهاجرتی و نظریه مشخصه‌‌‌‌ها و تبیین‌های هنجاری-فرهنگی است. روش تحقیق در این مطالعه، پیمایش است. برای این منظور با استفاده از روش نمونه‌‌‌‌گیری خوشه‌‌‌‌ای چند مرحله‌‌‌‌ای، 358 نفر از زنان همسردار 15-49 ساله شهر مهاجران شازند (192 نفر مهاجر و 192 نفر بومی) مورد بررسی قرار گرفتند و پرسش نامه محقق ساخته توسط آن‌ها پر شد. نتایج مطالعه نشان داد که، افراد دارای یک فرزند، تمایل به فرزندآوری داشتند، اما در افراد دارای دو فرزند، تمایلی به داشتن بیشتر از دو فرزند مشاهده نشد. میانگین به دست آمده از طریق آزمون تی دو نمونه مستقل نشان داد، که تعداد فرزندان بومیان حدود 5/2 فرزند و مهاجران حدود 2 فرزند می‌‌‌‌باشد و از نظر آماری این تفاوت معنادار است. ارزش فرزندان، ترجیحات جنسی، سن زن در اولین بارداری در تعیین تفاوت‌‌‌‌های باروری زنان بومی و مهاجر از نظر آماری معنادار شد. در این مقاله فرضیات مبتنی بر نظریه وقفه مهاجرتی و نظریه مشخصه‌‌‌‌ها مورد تأیید قرار گرفت، اما فرضیات نظریه انطباق رد شد.

کد مقاله 45478
تعداد بازدید 72

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397