عنوان | تحلیل کهن الگویی شخصیت مردانه در سینمای ایران؛ مطالعه موردی فیلم شعلهور |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 3 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 145-125 |
کلید واژه | سینما سینمای ایران اسطوره نشانهشناسی فیلمهای سینمایی ایران کهن الگو شخصیت مرد شینودابولن فیلم سینمایی آثار سینمایی فیلم شعلهور پوزیدون |
چکیده |
در سالها و دهههای اخیر مطالعات زنان با هدف مقابله با نادیدهگرفتن زنان در حوزههای مختلف بسیار پررنگ شد؛ تاحدی که این بار بهنوعی مطالعات مردان در حاشیه قرار گرفت. این مسئله در خصوص مطالعه و تحلیل شخصیتهای سینمایی مرد نیز وجود دارد. در حالی که پژوهشهای مختلفی به تحلیل بازنمایی زنان در آثار سینمایی و هنری پرداختهاند، تعداد پژوهشهایی که شخصیت مردانه را تحلیل کرده باشند بسیار معدود است. رویکرد نظری در این پژوهش، مبتنی بر نظریه کهنالگویی جین شینودابولن (یکی از پیروان یونگ) بوده و فیلم سینمایی «شعلهور» بهعنوان نمونه با روش نشانهشناسی فیسک مورد تحلیل قرار گرفته است. فیلم «شعلهور» بهعنوان نمونه تحلیل این پژوهش، از لحاظ علمی مزیتهایی دارد که آن را به نمونهای مناسب برای تحلیل تبدیل کرده است. فیلم، شخصیتمحور است؛ به این معنا که یک شخصیت مرکزی دارد که مخاطب در طول فیلم تقریباً همة ماجراها را با ذهنیت او دنبال میکند. راوی نیز با ارائه تکگوییهای درونی و سیلانات ذهنی شخصیتها به این مسئله کمک میکند. نتایج نشان میدهد که نزدیکترین کهنالگو به شخصیت اصلی فیلم (فرید) پوزیدون است. کارگردان فیلم با تصویرکردن فرید، شخصیت کهنالگویی پوزیدون را تداعی میکند. مهمترین شباهت بین شخصیت مردانه فیلم و شخصیت کهنالگویی مردانه، داشتن روحیه خشم، کینهتوزی و انتقامجویی است. |
کد مقاله | 45450 |
تعداد بازدید | 118 |
|