عنوان | تحلیل نشانهشناختی تصاویر روی جلد کتب درسی با رویکرد مطالعات جنسیتی (مورد مطالعه: کتب درسی مقطع ابتدایی) |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 3 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 78-56 |
کلید واژه | حجاب کتابهای کودکان نقشهای جنسیتی تفکیک جنسیتی کلیشههای جنسیتی کتابهای درسی زن در کتب ابتدایی زن در کتب درسی نشانهشناسی کلیشههای نقش جنسیت کتابهای درسی دوره ابتدایی زن در کتابهای ایران تصاویر کتابهای درسی دوره ابتدایی تصاویر کتاب کودک تفکیک جنسیت در کتابهای کودک نگرشهای جنسیتی کتب درسی نقشهای جنسیتی زنانه تصاویر مرد و زن در کتب درسی دوره ابتدایی تحلیل نشانه شناختی تصویرگری مطالعات جنسیت جلد کتاب درسی |
چکیده |
جلد کتب درسی به مثابه اولین رسانه ارتباطی میان محتوای آموزشی و مخاطبان کودک و نوجوان در پیوند با محتوی در جهت جامعهپذیری نسل آتی طراحی و تالیف شده است. بررسی روشمند جلد کتابها به ویژه در مقطع ابتدایی، بعنوان موضوعی میان رشتهای در قلمرو علوم اجتماعی بهطور عام و در جامعهشناسی، مطالعات فرهنگی و نیز با رویکرد جنسیتی در مطالعات زنان بهطور خاص زوایای جدیدی از روابط قدرت، نقش های جنسیتی و نیز مناسبات دو جنس آشکار می سازد. این پژوهش به قصد مطالعه جنسیتی الگوهای ارتباطی میان شخصیت های انسانی به روش نشانه شناسی اجتماعی انجام شده و بر اساس سه محور معنای بازنمودی، تعاملی و ترکیبی به تحلیل ۱۳ تصویر از مجموع تصاویر روی جلد می پردازد. انتخاب این این تصاویر بعد از بررسی کلیه تصاویر و با معیار اینکه کدام تصویر متضمن شخصیت انسانی است انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد تفکیک جنسیتی و پوشش حداکثری (حجاب) دختران ویژگی اصلی تصاویر روی جلد است. تصاویر در امتداد کلیشه سازی جنسیتی از نقش های اجتماعی زنان و مردان قابل تعریف است. برجسته سازی چهره های تاریخی مذکر، تاکید بر نقش مادری زنان و بی اعتنایی به نقش های آنان در حوزه عمومی، در کنار تعداد کمتر شخصیت های زن نسبت به مرد در کلیت امر سوگیرانه بوده است. در نتیجه این امر تصاویر روی جلد در ارتباط گیری و جلب نظر مخاطبان، جامعه پذیری و انگیزه بخشی آنان به ترویج کلیشه های جنسیتی می پردازد. |
کد مقاله | 45449 |
تعداد بازدید | 93 |
|