عنوان | تأثیر مصرف فرهنگی بر نگرش دختران به روابط دوستی دختر و پسر |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 662-633 |
کلید واژه | روابط دختر و پسر دوستی دختر و پسر ماهواره مصرف فرهنگی دینداری تهران مصرف رسانهای نگرش نسبت به روابط دختر و پسر دوستی با جنس مخالف شبکههای اجتماعی مصرف کالاهای فرهنگی کالاهای فرهنگی استفاده از ماهواره روابط دوستی شبکههای اجتماعی مجازی نگرش دختران شبکههای مجازی دینداری دختران تقویت دینداری استفاده از شبکههای اجتماعی مطالعه کتاب |
چکیده |
مدیریت دقیق رسانههای ارتباطی نوین بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر ارزشها و نگرشهای جوانان نیازمند بررسی علمی و دقیق است. هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ میان مصرف فرهنگی (مطالعۀ کتاب، استفاده از ماهواره و استفاده از شبکههای مجازی) و نگرش جوانان به روابط دوستی دختر و پسر است. همچنین شناسایی متغیرهایی که میتوانند بر شدت و ضعف تأثیرپذیری جوانان از این کالاهای فرهنگی مؤثر باشند، مدنظر بوده است. تحقیق حاضر یک پیمایش مقطعی است و جامعۀ آماری آن شامل دختران هرگز ازدواج نکردۀ 20-34 سالۀ شهر تهران است. بر اساس یافتهها، بیشترین نگرش مثبت به این نوع روابط در میان ردۀ سنی 20-24 ساله مشاهده شد. نتایج تحلیل دومتغیره نشان داد سن افراد، تحصیلات، ابعاد مختلف دینداری و میزان مطالعۀ کتاب با نگرش دختران به روابط دوستی دختر و پسر رابطۀ عکس دارد؛ درحالیکه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، استفاده از ماهواره و ساکن مناطق بالابودن و نگرش دختران به روابط دوستی دختر و پسر رابطۀ مستقیم وجود دارد. نتایج تحلیل چندمتغیرۀ یافتهها نشان داد با حضور متغیر دینداری، متغیرهای سن، تحصیلات و منطقۀ محل سکونت معناداری خود را از دست میدهند. با توجه به یافتهها، مهمترین راهبردهای تقویت وضعیت فرهنگی جوانان مربوط به دو حوزۀ مدیریت مصرف شبکههای اجتماعی و تقویت دینداری است. |
کد مقاله | 45445 |
تعداد بازدید | 105 |
|