عنوان | رابطه سواد رسانهای و آگاهی سیاسی زنان تهرانی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 607-587 |
کلید واژه | تهران وسایل ارتباطی نوین آگاهی سیاسی زنان شهر تهران سواد رسانهای آگاهی زنان آگاهی سیاسی زنان رسانههای دیجیتال |
چکیده |
با توجه به پیچیده شدن روابط اجتماعی و سیاسی، منابع اطلاعاتی و آگاهی افراد جامعه که زنان نیمی از جمعیت آن را تشکیل میدهند، نقش مهمی در توسعۀ انسانی و مشارکتهای سیاسی-اجتماعی جامعه ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطۀ ابزارهای نوین ارتباطی و آگاهی سیاسی زنان تهرانی، به بررسی رابطۀ سواد رسانهای بر مؤلفههای آگاهی سیاسی زنان تهرانی شامل رویدادها، الگوها، سازمانها و احزاب، شخصیتها، خواستهها، نیازها و حقوق زنان، کارکردهای نظام و تحلیلهای سیاسی میپردازد. روش پژوهش، پیمایشی و اسنادی و جامعۀ آماری شامل کلیۀ زنان تهرانی بالای 20 سال به تعداد 4,369,551 نفر و حجم نمونه 384 نفر بود. پرسشنامهها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، توزیع و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند. آنچه این پژوهش را از سایر تحقیقات انجامشده متمایز میسازد، برگزیدن سه نوع رسانۀ دیجیتال (وبسایتها، وبپورتالها و شبکههای اجتماعی) و نیز نمونهگیری از میان جامعۀ شهری، بدون توجه به پایگاههای اقتصادی و اجتماعی زنان است. نتایج نشان میدهد رابطۀ آماری معنادار (مستقیم) میان سواد رسانهای دیجیتال و آگاهی سیاسی زنان تهرانی بهویژه در شاخص شناخت و درک آنان از مفاهیم سیاسی، الگوها و مکاتب سیاسی روز وجود دارد. این در حالی است که افزایش آگاهی سیاسی زنان میتواند تعاملات سیاسی آنها را تسهیل کند و در صورت استمرار مشارکت، بستر شکلگیری گفتمانهای متعدد و جدیدی را در جامعه فراهم سازد. |
کد مقاله | 45443 |
تعداد بازدید | 95 |
|