عنوان | تحلیل محتوای کتب درسی پایه اول ابتدایی بر اساس میزان توجه به موضوع برابری جنسیتی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده پژوهی سال 18 شماره 3 پیاپی 71 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 458-445 |
کلید واژه | برابری جنسیتی کتابهای درسی زن در کتب درسی تصاویر کتب دبستان کتابهای درسی دوره ابتدایی کتابهای درسی ایران تفاوتهای جنسیتی در کتاب درسی محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی تصاویر کتابهای درسی دوره ابتدایی تصاوير کتابها تصاویر مرد و زن در کتب درسی دوره ابتدایی تحلیل محتوا دوره ابتدایی آنتروپی شانون محتوای کتاب محتوای کتاب درسی |
چکیده |
هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتب درسی پایه اول ابتدایی بر اساس میزان توجه به مولفههای برابری جنسیتی است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا با روش آنتروپی شانون میباشد. واحد تحلیل صفحات (تصاویر، متن، سوالات و تمارین) با 6 شاخص و 26 زیر شاخصِ مورد تاکید اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد. نتایج تحلیل در مطالعه محتوای کتب درسی پایه اول ابتدایی نشان داد که از میان 6 شاخص مورد بررسی، بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت، متعلق به شاخص اجتماعی (wj = 0.731 برای مردان و wj = 0.671 برای زنان ) و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت متعلق به شاخص سیاسی است (wj = 0.039 برای مردان wj = 0.00 برای زنان) است. همچنین نتایج حاکی از آن است نقشهای زنان در موقعیتهای مختلف سیاسی (بیشتر شکاف بین زن و مرد)، سلامت و شانس زندگی نسبت به مردان انعکاس کمرنگی در کتب درسی این پایه دارند. |
کد مقاله | 45424 |
تعداد بازدید | 88 |
|