عنوان | اثربخشی آموزش مهارت فرزندپروری مثبت (Triple P) بر کیفیت رابطه مادر کودک، خودکارآمدی والدگری و کنترل عواطف مادران دارای کودکان طلاق |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده پژوهی سال 18 شماره 3 پیاپی 71 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 443-423 |
کلید واژه | فرزندپروری کیفیت ارتباط خودکارآمدی مهارتهای فرزندپروری کنترل عواطف رابطه مادر کودک فرزندپروری مثبت والدگری طلاق فرزندان خانوادههای طلاق آموزش فرزندپروری خودکارآمدی مادر والدگری مادران عاطفه مادر خودکارآمدی والدگری |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت فرزندپروری مثبت بر کیفیت رابطه مادر-کودک، خودکارآمدی والدگری و کنترل عواطف مادران دارای کودکان طلاق انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری 30 نفر از مادران دارای کودکان طلاق بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای خودکارآمدی والدگری، کیفیت رابطه مادر-کودک و کنترل عواطف گردآوری شدند. برنامه فرزندپروری مثبت در 8 جلسه به صورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا گردید و بر روی گروه کنترل مداخلهای صورت نپذیرفت. دو گروه در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (فاصله یک ماهه) شرکت نمودند. نتایج تحلیل واریانس حاکی از آن بود که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پس از مداخله کنترل عواطف بیشتری نشان دادند و همچنین کیفیت رابطه مادر-کودک در گروه آزمایش بهبود یافت. برنامه فرزندپروری مثبت همچنین منجر به ارتقاء خودکارآمدی والدگری مادران شد. بنابراین میتوان نتیجه گیری کرد که از این برنامه جهت کمک به مادران دارای کودکان طلاق در راستای کیفیت رابطه مادر-کودک، خودکارآمدی والدگری و کنترل عواطف استفاده کرد. |
کد مقاله | 45423 |
تعداد بازدید | 84 |
|