• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه عملکرد خانواده با رفتارهای پرخطر جنسی و مصرف مواد در زنان: میانجی‌گری سرمایه روانشناختی
تعداد صفحات 16
نویسنده محبوبه کربلایی - آسیه مرادی - پروانه کریمی
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی پیاپی 52
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 62-47
کلید واژه اعتیاد زنان  گرایش به اعتیاد  عملکرد خانواده  کرمانشاه  رفتارهای پرخطر  رفتارهای جنسی  روابط جنسی پرخطر  سرمایه روانشناختی  زنان شهر کرمانشاه  رفتارهای پرخطر جنسی  سوء مصرف مواد   گرایش به رفتارهای پرخطر  سرمایه روان‌شناختی زن  
چکیده هدف: یکی از مخاطرات و بحران های جوامع امروزی، گرایش زنان به انجام رفتارهای پرخطر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد خانواده با گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی و مصرف مواد با میانجی‌گری سرمایه روانشناختی در زنان شهر کرمانشاه انجام شد.
روش: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی، تعداد 600 نفر از زنان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتاز و آوری (2007)، پرسشنامه عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1983) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش همبستگی و نحلیل مسیر توسط نرم افزار SPSS-25 و AMOS-23 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده با گرایش به مصرف مواد و روابط جنسی پرخطر همبستگی منفی و معناداری در سطح 001/0 = P وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین خودکارآمدی، خوش‌بینی، امید و تاب آوری با گرایش به مصرف مواد و رفتار جنسی پرخطر همبستگی منفی و معناداری در سطح 001/0 = P وجود دارد. در نهایت نتایج نشان داد که متغیرهای خوش بینی و امید توان میانجی‌گری بین عملکرد خانواده و گرایش به رفتار پرخطر جنسی و مصرف مواد را دارند. بنابراین با تاکید بر عملکرد خانواده و مفاهیم مثبت روان شناختی و با تقویت این عوامل می‌توان از گرایش افراد به رفتارهای پرخطر (مصرف مواد و رفتارهای جنسی پرخطر) پیشگیری کرد.

کد مقاله 45415
تعداد بازدید 48

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397