• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل روایت زنان ازمسئولیت‌پذیری اجتماعی در تعاونی‌ها با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: تعاونی‌های زنان در شهرستان دامغان)
تعداد صفحات 14
نویسنده شهرام باسیتی
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی پیاپی 52
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 46-33
کلید واژه تعاونی‌های زنان  دامغان (شهرستان)  سرمایه اجتماعی  تعاونی‌ها  سرمایه اجتماعی زنان  روایت زنانه  مسئولیت اجتماعی زنان  مسئولیت‌پذیری اجتماعی  تحلیل روایت  مسئولیت اجتماعی  
چکیده هدف: سرمایه اجتماعی زنان در تعاونی‌ها عاملی اساسی در پیوند اعضاء می‌باشد که بر اساس آن جایگاه و نقش آنها را در توسعه و ارزیابی عملکردهای تعاونی‌ها را نشان می‌دهد. سوال اساسی در این رابطه، چنین بوده است که سرمایه‌ی اجتماعی به چه شیوه‌هایی نمایگر مسئولیت اجتماعی زنان در تعاونی‌ها می‌باشد و زنان نقش آن را چطور ارزیابی می‌کنند؟
روش: برای پاسخ به این سوال، از روش تحلیل روایت استفاده نمودیم. با استفاده از راهبرد مصاحبه‌ی نیمه‌ساخت یافته که با ٣٠ نفر از اعضای تعاونی به اشباع نظری رسید به ١٢ مقولات اولیه رسیدیم.
یافته‌ها: از تحلیل آنها به ٤ مقوله‌ی ثانویه‌ تعامل پایدار، ارزش‌های مشترک، برآورده شدن نیازها و انگیزه برای کار خلاقانه و کارآفرینانه رسیدیم. تحلیل این مقولات حاکی از آن است که در تعاونی‌ها مشارکت همه جانبه‌ای در کارها وجود دارد که اعضا سعی دارند با تعامل و رفتار سازگرانه، اعتماد سایر اعضاء را بدست آورند و در نتیجه یک تعامل پایدار و ارزش‌های مشترک زنانه در بین آنها شکل بگیرد. این موارد همچنین سبب شده است که نیازهای اساسی زنان از جمله نیازهای مالی و عاطفی آنها برآورده شود و به موازات آن دست به کار خلاقانه بزنند.
نتیجه گیری: تحلیل این مقولات نشان داد که سرمایه‌ی اجتماعی زنان سبب ایجاد بستر و زمینه‌ی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بالای آنها در تعاونی شده است و این امر به حفظ و توسعه تعاونی‌ها کمک کرده است.

کد مقاله 45414
تعداد بازدید 50

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397