• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیلی بر جایگاه اجتماعی زنان روستایی دوره ایلخانی بر اساس نقش مایه سنگ مزارات گورستان روستای هاس
تعداد صفحات 17
نویسنده مهدی کاظم‌پور
مشخصات نشریه  روان‌شناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز سال 13 پیاپی 50
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 93-77
کلید واژه زنان روستایی  فعالیت‌های زنان روستایی  زن در تاریخ ایران  جایگاه زنان  جایگاه اجتماعی  تاریخ ایران  جایگاه اجتماعی زنان  زن در تاریخ  موقعیت زنان روستایی  ایلخانی  نقش‌مایه  سنگ قبر  زنان ایلخانی  هاس (روستا)  
چکیده هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر جایگاه اجتماعی زنان روستایی دوره ایلخانی بر اساس نقش مایه سنگ­ مزارات گورستان روستای هاس می­ باشد. جهت انجام این پژوهش تعداد 200 سنگ­ مزار سالم بود که به روش نمونه­ گیری غیر احتمالی تعداد 20 نمونه سنگ­ مزاراتی که دارای بیشترین اطلاعات در خصوص حرفه زنان بوده­ اند، در این پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. این پژوهش از نوع هدف، کیفی است و روش انجام آن از نوع توصیفی-تحلیلی است. جهت دستیابی به داده­ های این مطالعه، در مرحله اولیه بر اساس مطالعات میدانی، مستندنگاری­ های لازم از قبیل عکاسی، طراحی و خوانش کتیبه­ ها و نقوش صورت پذیرفت. پس از ارائه توصیفات و اطلاعات کتابخانه ای به روش تحلیلی داده­ ها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که، با ورود مغولان به ایران، وضعیت زنان دگرگون شد و آنان توانستند آزادانه­ تر در کنار مردان در امور گوناگون جامعه به ایفای نقش بپردازند. منابع تاریخی و هم چنین شواهد هنری، جایگاه برجستۀ زنان درباری (به ویژه خاتون­ ها) در مناسبات سیاسی و اجتماعی را به نمایش گذاشته و در خصوص زنان روستایی این دوره، اطلاعاتی در دست نبود. این در حالی است که روی سنگ­ مزارات گورستان هاس، زنان و مردان روستایی به نمایش درآمده­ اند که در طول حیات خود، در یک جایگاه اجتماعی هر کدام به یک شغلی مشغول بوده­ اند و متناسب با حرفه خود جایگاه اجتماعی را کسب می­کرده­ اند. این امر از جنس و ابعاد سنگ­ مزارات، تکنیک هنری، کتیبه­ ها، نقش مایه­ ها و هم چنین اشیاء روی سنگ­ مزارت قابل تشخیص بود. مردان حرفه­ هایی مانند کشاورز، دامدار، شکارورز، نوازنده و خدمتکار و زنان ورنی­ بافی را که در اقتصاد معیشتی جامعه آن دوره نقشی بارز را ایفا نموده­ اند از جایگاهی هم پای مردان برخوردار بوده­ اند.

کد مقاله 45409
تعداد بازدید 81

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397