• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی دلبستگی درمانی به مادران بر نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای در کودکان
تعداد صفحات 17
نویسنده هدی ملک‌زاده - عزت دیره - ناصر امینی خویی - محمد نریمانی
مشخصات نشریه  زن و مطالعات خانواده - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 15 پیاپی 56
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 145-129
کلید واژه رفتار کودکان  رفتار فرزندان  فرزند پسر  مشکلات رفتاری کودکان  کودکان دبستانی  شیراز  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  اختلالات رفتاری  دلبستگی درمانی  اختلال نافرمانی مقابله‌ای  اختلال رفتاری فرزندان  اختلال‌های درونی‌سازی فرزندان  اختلال‌های برونی‌سازی فرزندان  مشکل درونی‌سازی‌شده  دانش‌آموزان پسر  دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی  کودکان پسر  مشکل‌های رفتاری بیرونی  رفتار پسران  مشکلات رفتاری درونی سازی شده  
چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دلبستگی درمانی به مادران بر نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای در کودکان 8 تا 11 سال شهر شیراز بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. نمونه پژوهش 40 نفر از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیل 99-1398 شهر شیراز بود که به طور تصادفی در آزمایش (تعداد 20 نفر) و کنترل (تعداد 20 نفر) گماشته شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های دموگرافیک و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ نسخ والدین استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. نتایج نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون در سه متغیر مشکلات برونی‌سازی شده، مشکلات رفتاری درونی‌سازی شده و مشکلات کلی تفاوت معنادار وجود دارد (001/0 > P). همچنین بین پیش آزمون-پیگیری نیز در هر سه متغیر تفاوت معنادار وجود دارد (001/0 > P) و نیز بین پس آزمون و پیگیری در دو متغیر مشکلات برونی‌سازی شده و مشکلات رفتاری درونی‌سازی شده تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 > P). بر این اساس می‌توان گفت که آموزش دلبستگی درمانی به مادران در کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای در کودکان 8 تا 11 سال مؤثر بوده و می‌توان از این نوع مداخله در مراکز درمانی کودکان با مشکلات رفتاری استفاده نمود.

کد مقاله 45364
تعداد بازدید 51

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397