عنوان | ارائه مدلی برای شکستن سقف شیشهای جهت ارتقای زنان در پستهای مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 15 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 76-55 |
کلید واژه | زن و مدیریت زنان و پست مدیریت پستهای مدیریتی ایران مدیریت آموزشی سقف شیشهای زنان و مشاغل مدیریتی مدیریت زنان ارتقاء زنان مدیریت آموزش و پرورش جایگاه مدیریتی زنان در مدیریت سطوح مدیریت زنان ارتقاء شغلی زنان زن در مناصب مدیریتی ارتقاء شغلی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش ایران پیشرفت مدیریتی زنان شکستن سقف شیشهای ارائه مدل مناصب مدیریتی |
چکیده |
هدف از تحقیق، ارائه مدلی برای شکستن سقف شیشه ای جهت ارتقاء زنان در پست های مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور بر اساس استراتژی داده بنیاد می باشد. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مدیریت آموزشی با حداقل مدرک دکترای تخصصی در شمال غرب کشور به تعداد 108 نفر و نمونه آماری بر طبق اشباع نظری با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس 21 نفر می باشد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و داده های مصاحبه ها بوسیله نرم افزار (MAXQDA.Pro 2018) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای روایی و پایایی روش گردآوری داده ها از معیارهای دقت در نظریه پردازی داده بنیاد (اعتبار و تناسب) و برای محاسبه پایایی ابزار گردآوری داده ها (پرسشنامه داده بنیاد) از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، استفاده شد و پایایی بین کدگذاران معادل 875/0 به دست آمد و قابلیت اعتماد کدگذاری ها مورد تأیید قرار گرفت. یافته های حاصل از پژوهش و مدل مستخرج، نشانگر توجه و تمرکز اعضای تیم خبره به مولفه های فرهنگ پذیرش و حمایت از زنان، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای حمایت از زنان، شفافیت در قوانین انتخاب و انتصاب مدیران، تقویت تشکلات و آزادی مطالبه گری، جامعه پذیری زنان در چارچوب امنیت و آزادی، حمایت های همه جانبه از زنان، مشارکت و حمایت اعضای خانواده، پرورش خودباوری و استقلال، تقویت ارتباطات سازنده، گسترش دانش فردی و مدیریتی و نهادینه کردن شایسته سالاری و عدالت به عنوان راهبردها، شرایط زمینه ای و مداخله گر می باشد. |
کد مقاله | 45361 |
تعداد بازدید | 66 |
|