• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارت‌های اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران در دوره بلوغ
تعداد صفحات 20
نویسنده لیلا اکرمی - مختار ملک پور
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 19 شماره 3 پیاپی 56
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 26-7
کلید واژه بلوغ  یزد (شهرستان)  مشکلات اجتماعی  آموزش مهارت‌های اجتماعی  اختلالات رفتاری  مهارت‌های اجتماعی  مدیریت رفتار  رفتار نوجوان  پسران نوجوان  بلوغ پسران  دوره بلوغ  رفتار پسران  
چکیده دوره بلوغ برای نوجوانان و والدین حائز اهمیت است و علاوه بر تغییرات جسمانی با تغییرات روان­‌شناختی و اجتماعی نیز همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران نوجوان در دوره بلوغ انجام شده است. پژوهش حاضر نیمه‌­آزمایشی از نوع پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پسران 16-12 سال را شامل می‌­شد که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ در مدارس عادی دولتی در شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌­ای چندمرحله ای 30 پسر نوجوان انتخاب شدند و به­‌طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌­ها، مادران آزمودنی ها به سؤالات پرسشنامه­‌های سیستم ارزیابی رفتار کودکان رینولدز و کمفاس (۲۰۱۵) و سیستم بهبود مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (۲۰۰۸) پاسخ دادند. برنامه آموزشی پژوهش حاضر بر اساس تحقیقات اولیه تنظیم شد. جلسات برای مادران و نوجوانان در گروه آزمایش در 30 جلسه برگزار شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافته­‌های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که برنامه آموزشی بر پرخاشگری ( 0/008 > p)، گوشه­‌گیری (0/016 > p)، افسردگی (0/016 > p)، مشکلات رفتاری (0/013 > p)، ارتباط (0/001 > p)، همکاری (0/001 > p)، درون­‌گرایی، برون­ گرایی (0/001 > p)، مسئولیت‌­پذیری، خودکنترلی و مهارت های اجتماعی (0/001 > p) تأثیر معنادار داشته است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با توجه به تغییرات جسمانی و روانی دوره بلوغ، آموزش دادن مادران و نوجوانان می­‌تواند نقشی مهم در حل مشکلات رفتاری و اجتماعی داشته باشد.

کد مقاله 45353
تعداد بازدید 45

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397