عنوان
|
بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران در دوره بلوغ |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
لیلا اکرمی - مختار ملک پور |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش سال 19 شماره 3 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1401 |
محدوده صفحات
|
26-7 |
کلید واژه
|
بلوغ یزد (شهرستان) مشکلات اجتماعی آموزش مهارتهای اجتماعی اختلالات رفتاری مهارتهای اجتماعی مدیریت رفتار رفتار نوجوان پسران نوجوان بلوغ پسران دوره بلوغ رفتار پسران
|
چکیده
|
دوره بلوغ برای نوجوانان و والدین حائز اهمیت است و علاوه بر تغییرات جسمانی با تغییرات روانشناختی و اجتماعی نیز همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران نوجوان در دوره بلوغ انجام شده است. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پسران 16-12 سال را شامل میشد که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ در مدارس عادی دولتی در شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای 30 پسر نوجوان انتخاب شدند و بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها، مادران آزمودنی ها به سؤالات پرسشنامههای سیستم ارزیابی رفتار کودکان رینولدز و کمفاس (۲۰۱۵) و سیستم بهبود مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (۲۰۰۸) پاسخ دادند. برنامه آموزشی پژوهش حاضر بر اساس تحقیقات اولیه تنظیم شد. جلسات برای مادران و نوجوانان در گروه آزمایش در 30 جلسه برگزار شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که برنامه آموزشی بر پرخاشگری ( 0/008 > p)، گوشهگیری (0/016 > p)، افسردگی (0/016 > p)، مشکلات رفتاری (0/013 > p)، ارتباط (0/001 > p)، همکاری (0/001 > p)، درونگرایی، برون گرایی (0/001 > p)، مسئولیتپذیری، خودکنترلی و مهارت های اجتماعی (0/001 > p) تأثیر معنادار داشته است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با توجه به تغییرات جسمانی و روانی دوره بلوغ، آموزش دادن مادران و نوجوانان میتواند نقشی مهم در حل مشکلات رفتاری و اجتماعی داشته باشد.
|