عنوان
|
نشانههای اقناعی زنان تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی برای تبلیغات شفاهی الکترونیک و تأثیر بر قصد خرید کاربران |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
علیرضا حاتمی - مهدی شریفی - سمیه لبافی |
مشخصات نشریه
|
زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) سال 14 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
518-489 |
کلید واژه
|
شبکههای اجتماعی بازاریابی اقناع تبلیغات اینترنتی شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی تبلیغات شفاهی قصد خرید اینستاگرام فعالیت در اینستاگرام اینستاگرامر زنان تأثیرگذار بازاریابی شفاهی الکترونیک
|
چکیده
|
ظهور شبکههای اجتماعی باعث تغییراتی در ابعاد مختلف زندگی بشر شده و بازاریابی نیز یکی از حوزههایی است که تحت تاثیر قرار گرفته است. با پیدایش تاثیرگذارانی با قابلیت نفوذ و تاثیر روی دنبالکنندگان گسترده در شبکههای اجتماعی، علاقه برندها به بازاریابی تاثیرگذاران به سرعت در حال رشد است و امروزه برندها قسمت اعظمی از بودجههای تبلیغاتی خود را برای بازاریابی تاثیرگذاران هزینه میکنند. در پژوهش حاضر با بهرهگیری از مدل احتمال موشکافی اقناع و مفاهیمی چون تعامل فرا اجتماعی و بازاریابی شفاهی الکترونیک، بررسی تاثیر نشانههای اقناعی زنان تاثیرگذار بر روی قصد خرید دنبالکنندگان را به عنوان هدف پژوهش دنبال کردیم. مطالعه موردی این پژوهش، زنان تاثیرگذار زیبایی در اینستاگرام بود که به این منظور با شناسایی 4 تاثیرگذار مطرح زیبایی در میان کاربران ایرانی به بررسی صفحات این زنان تاثیرگذار در اینستاگرام پرداخته شده است. پژوهش حاضر از جنبه هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی بوده و روش آن از نوع پیمایشی و ابزارگردآوری دادهها نیز پرسشنامه آنلاین است. با روش نمونهگیری در دسترس 396 پرسشنامه جمعآوری گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 3 و SmartPls نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد نشانههای اقناعی زنان تاثیرگذار که مربوط به «تخصص»، «قابلیت اطمینان» و «تجربه» با متغیر واسطه «اعتبار منبع» و نشانههای اقناعی مربوط به «خودافشاگری»، «جذابیت اجتماعی»، «نگرش همدلانه» با متغیر واسطه «تعامل فرا اجتماعی» بر روی «تبلیغات شفاهی الکترونیک» و در نهایت «قصد خرید دنبالکنندگان» تاثیر دارند و برخلاف انتظار محققان، «جذابیت فیزیکی زنان تاثیرگذار» تاثیری روی «تعامل فرا اجتماعی» و در نهایت تبلیغات شفاهی الکترونیک و قصد خرید دنبالکنندگان ندارد.
|