عنوان
|
رابطه ابعاد فرزندپروری با تابآوری تحصیلی: نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان در فرزندان نوجوان خانوادههای جانباز |
تعداد صفحات
|
34 |
نویسنده
|
حدیث چهاردولی - ملوک خادمی اشکذری - زهرا نقش |
مشخصات نشریه
|
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 17 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
92-59 |
کلید واژه
|
فرزندپروری تنظیم هیجانی ابعاد فرزندپروری فرزندان جانبازان تنظیم شناختی هیجان سبکهای فرزندپروری ادراک شده تابآوری تابآوری تحصیلی ملایر (شهرستان) فرزندان نوجوان خانواده جانبازان راهبردهای مثبت شناختی تنظیم هیجان راهبردهای منفی شناختی تنظیم هیجان دانشآموزان دوره متوسطه دوم راهبردهای تنظیم هیجان
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد فرزندپروری ادراک شده و تابآوری تحصیلی با نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان فرزندان خانوادههای جانباز انجام شد. این مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه فرزندان دختر و پسر خانوادههای جانباز پایه (اول تا سوم) دوره متوسطه دوم نظری دبیرستانهای شاهد و دولتی شهرستان ملایر بود که در سال تحصیلی (1400-1399) مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 250 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش، مقیاس تابآوری تحصیلی مارتین (2001)، تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گرانفسکی و کرایج، 2006) و ابعاد فرزندپروری ادراک شده گرولینگ و همکاران (1997) بودند. دادههای بهدست آمده با روشهای همبستگی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد ابعاد فرزندپروری ادراک شده والدین (گرمی، درگیری و حمایت از خودمختاری) به جز درگیری پدر پیشبینیکنندة مثبت و معنادار تابآوری تحصیلی بودند. اثر مستقیم ابعاد فرزندپروری ادراک شده والدین بر تنظیم شناختی هیجان معنادار بهدست آمد. همچنین اثر غیر مستقیم ابعاد فرزندپروری ادراک شده والدین بهواسطه تنظیم شناختی هیجان بر تابآوری تحصیلی معنادار بود. و اثر مستقیم تنظیم شناختی هیجان بر تابآوری تحصیلی نیز معنادار بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، ابعاد فرزندپروری ادراک شده فرزندان خانوادههای جانباز، تاثیر مهمی در تنظیم هیجانات و تابآوری در برابر مشکلات دارند. همچنین استفاده از راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان، تابآوری را پیشبینی میکنند.
|