عنوان | نقش واسطهای ابرازگری هیجانی در رابطه بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و رضایت زناشویی در معلمان زن |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 3 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 52-32 |
کلید واژه | رضایت زناشویی تنظیم هیجانی ابرازگری هیجانی معلمان زن رضایتمندی زناشویی زنان معلمان متأهل اسدآباد (شهرستان) سبکهای شناختی تنظیم هیجان راهبردهای شناختی معلمان زن متأهل |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و رضایت زناشویی با نقش واسطهای ابرازگری هیجانی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن متأهل شهرستان اسدآباد در سال تحصیلی 98-97 است که تعداد 300 نفر بهروش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. در جمعآوری دادهها از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (1989)، پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکی (2001)، پرسشنامه ابرازگری هیجانی کینگ و امونز (1990) استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر استفاده از روشهای آمار توصیفی، در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل مسیر با کمک نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این بود که از یکسو بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و ابرازگری هیجانی با رضایت زناشویی رابطه معنادار وجود دارد (P < 0.01) و از سوی دیگر ابرازگری هیجانی در رابطهی بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و رضایت زناشویی نقش واسطهای ایفا میکند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بهصورت مستقیم و غیر مستقیم بر رضایت زناشویی اثر میگذارند و اثر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر ابرازگری هیجانی و ابرازگری هیجانی بر رضایت زناشویی فقط بهشکل مستقیم است. بنابراین با توجه به اهمیت رضایت زناشویی در زندگی افراد متأهل و نقش تعیینکنندهی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و ابرازگری هیجانی در رابطه با آن لزوم توجه و آگاه کردن افراد در رابطه با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و ابرازگری هیجانی ضرورت مییابد. |
کد مقاله | 45326 |
تعداد بازدید | 62 |
|