• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی مشروعیت طواف بانوان در حج تمتع، در دوران عادت ماهیانه
تعداد صفحات 13
نویسنده سجاد جنابادی
مشخصات نشریه  میقات حج - حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت - مصوب حوزوی سال 30 پیاپی 117
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 97-85
کلید واژه حج زن  احکام حج زنان  فقهای امامیه  فقه امامیه  طهارت  دیدگاه فقها  احکام اختصاصی زنان در حج  دیدگاه فقهی  عادت ماهیانه  مناسک حج  طواف  حج  احکام حج  بانوی حج گزار  حج تمتع  ابن بابویه  ابن ادریس  
چکیده حج تمتع بر هر مسلمانی، در صورت استطاعت مالی و سلامت جسمی واجب است و در این ‌باره تبعیض جنسیتی وجود ندارد. طواف یکی از مهم‌ترین احکام حج است که مستلزم طهارت طواف‌کننده است.
این پژوهش به روش تحلیلی ـ توصیفی انجام ‌شده و در صدد پاسخ­دهی به این سؤال است که تکلیف طواف بانوانی که در حین طواف درگیر عادات ماهیانه می‌شوند، چیست؟ در این ‌باره نظرات مختلفی مطرح است. در بررسی انجام‌شده مشخص شد که فقهای امامیه معتقدند اگر چهار دور طواف انجام‌ داده باشد، باید طواف را ادامه دهد؛ در غیر این صورت باید از آن عدول کند. اما شیخ صدوق معتقد است مطلق طواف صحیح است و ابن ادریس بر باطل بودن آن عقیده دارد.
در این پژوهش، ضمن واکاوی هر نظریه، حکم کلی این مهم استخراج می‌شود. چنین به نظر‌ می‌رسد که با توجه به قداست عمل حج، اگر عدول از آن میسر نباشد، نباید این عمل مقدس را نیمه‌کاره رها کرد؛ اما در عین‌ حال همین قداست بیان می‌دارد که افراد ناپاک نباید در این عمل مقدس حضور یابند.

کد مقاله 45323
تعداد بازدید 37

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397