• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با امنیت و احساس امنیت زنان سرپرست خانوار در شهر تهران
تعداد صفحات 32
نویسنده اصغر وثوقی اصل - هوشنگ ظهیری - یعقوب شربتیان
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 19
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 718-687
کلید واژه امنیت اجتماعی  امنیت اجتماعی زنان  زنان سرپرست خانوار  امنیت زنان  سرمایه‌های فرهنگی  احساس امنیت  تهران  زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی  سرمایه اقتصادی  سرمایه اجتماعی  زنان شهر تهران  سرمایه اجتماعی زنان  سرمایه فرهنگی زنان  مددجویان کمیته امداد  زنان تحت پوشش بهزیستی  زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)  سرمایه اقتصادی زنان  
چکیده زمینه و هدف: امروزه آمار بالای طلاق، اعتیاد، فوت بالای همسران در میان زنان سالمند، افزایش نرخ تجرد دختران، ازکارافتادگی همسر و غیره، منجر به افزایش آمار زنان سرپرست خانوار گردیده و وجوه و ابعاد آسیب‌زای این خانوارها همچون کاهش امنیت و احساس امنیت اجتماعی را عیان‌تر نموده است. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با امنیت و احساس امنیت زنان سرپرست خانوار در شهر تهران است.
روش: این تحقیق به روش میدانی و با تکیه بر چشم‌انداز پیمایشی به تحقیق و مبتنی بر رویکردی توصیفی- همبستگی با هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری دربرگیرنده کلیه زنان سرپرست خانوار شهر تهران در مناطق 22 گانه بوده که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی بودند‌ (18509 نفر) که از این تعداد 721 نفر به حجم نمونه راه یافتند. به منظور نمونه‌گیری، از روش طبقه‌ای متناسب با حجم استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای توصیف و تحلیل داده‌ها نسخه 22 نرم‌افزار SPSS بود.
یافته‌ها: میانگین امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار برابر 98/109 با انحراف معیار 61/13 بوده که با توجه به حد متوسط این شاخص امنیت اجتماعی آنها در حد متوسط بوده و احساس امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهر تهران نیز در حد متوسط ارزیابی شد (میانگین = 59/109). سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زنان سرپرست خانوار، منجر به افزایش میزان امنیت و احساس امنیت اجتماعی آنها گردیده که در این بین، میزان اثرپذیری احساس امنیت اجتماعی بالاتر ارزیابی می‌گردد.

کد مقاله 45321
تعداد بازدید 37

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397