• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی شخصیت زنان در الهی نامه عطار، بر اساس آرای روانشناختی بولن
تعداد صفحات 12
نویسنده عبداله محمدی صدر - کیمیا تاج نیا - اسماعیل اسلامی
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 5 پیاپی 14
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 313-302
کلید واژه شعر فارسی  الهی‌نامه  عطار نیشابوری  شخصیت زن  زن در شعر فارسی  زن در منظومه‌های عطار   زن در دیدگاه عطار  منظومه‌های فارسی  شینودابولن  زن در شعر  آرای روانشناختی  
چکیده هدف: مطالعۀ حاضر با هدف بررسی و تحلیل شخصیت ‌های زن مثنوی الهی ‌نامه از عطار نیشابوری؛ بر اساس آراء روان‌ شناختی بولن انجام گرفته است. عطار در این منظومه، به خوبی شخصیت‌ زنان را تبیین کرده است.
روش پژوهش: از لحاظ روش‌شناسی، شیوۀ تحقیق حاضر، کتابخانه‌ای و از نوع توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، ابتدا همۀ شواهدی که در آنها شخصیت‌های زن وجود دارد، مشخص گردیده و سپس با دسته‌بندی این شواهد، تحلیل‌ها بدان افزوده شده و بر اساس آرای روانشناختی بولن، مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که عطار نیشابوری برای پردازش شخصیت‌های زنان، از ابزارهای متفاوت بهره گرفته است. وی به دو شیوۀ مستقیم و غیر مستقیم، این شخصیت‌ها را معرفی کرده است. عطار در این منظومه، اصل و ریشۀ زنان را طهارت و پاکی دانسته و با معرفی هویت آنها، ارزش‌هایی نظیر عفت و پاکدامنی، راستگویی، قدرت تفکر و تعقل، چشم‌پوشی از مال و قدرت، قدرت تصمیم‌گیری صحیح و ... را در شخصیت زنان معرفی کرده و به جامعۀ مخاطبانش عرضه داشته است؛ که بی شک، کاربست این ارزش‌ها، در نظام خانواده، و توجه به آنها، نقش درمانی دارد و به بهبود رفتارهای انسانی منجر می‌شود.
نتیجه‌گیری: از بررسی‌ و نقد کهن‌الگویی‌ الهی نامه عطار در زمینه زنان این‌ نتیجه‌ حاصل شد که‌ جان‌ آگاه‌ عطار با ژرف‌نگری و جست‌وجو در حقایق‌، توانسته‌ کهن‌الگوی زنان را پیدا کند و آن‌ها را در اشعار خود به‌صورت‌ ناخودآگاه‌ به‌کار برد. داستان‌ زن‌ صالحه‌ از جمله‌ داستان‌های رمزی کهن‌الگویی‌ است‌ که‌ در این میان عناصر ناخودآگاه جمعی دست به دست هم دادند و نقش ویژه ای در پیشبرد داستان و تجسم منبع اصلی داشتند.

کد مقاله 45303
تعداد بازدید 36

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397