عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش مؤلفههای شناختی رفتاری با مؤلفههای مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تابآوری و خودکنترلی زنان مطلقه |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 508-493 |
کلید واژه | بابل (شهرستان) زنان مطلقه خودکنترلی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) طلاق رویکرد شناختی رفتاری تابآوری زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره تابآوری زنان |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مولفههای شناختی رفتاری با مولفههای مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و خودکنترلی زنان مطلقه بوده است. روش: پژوهش حاضر از نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود که با روش نمونه گیری در دسترس، از بین کلیه زنان مطلقه مراجعه کننده به مرکز مشاوره دادگستری شهرستان بابل نیمه دوم سال 1396 و نیمه اول سال 1397، تعداد 45 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری شامل مقیاس تابآوری و پرسشنامه خودکنترلی بود. برای اجرا، در ابتدا، از هر گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس آموزش شناختی رفتاری طی 12 جلسه 90 دقیقهای در گروه آزمایش صورت گرفت و بعد از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. سه ماه بعد از اجرای پسآزمون، دوره پیگیری اجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرمافزار Spss.22 صورت گرفت. یافته ها: این مطالعه نشان داد که مولفه های شناختی رفتاری و مولفه های مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری (001/0 < p) و خودکنترلی (001/0 < p) در زنان مطلقه موثر بودند. این مطالعه نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به درمان شناختی رفتاری تاثیر بیشتری بر افزایش تاب آوری و خودکنترلی دارد (001/0 < p). نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش مولفه های شناختی رفتاری و مولفه های مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به افزایش تاب آوری و خودکنترلی در زنان مطلقه شده و می توانند به عنوان روش های درمانی در بهبود مشکلات زنان مورد استفاده قرار گیرند. |
کد مقاله | 45286 |
تعداد بازدید | 75 |
|