عنوان | تعیین مؤلفههای فرهنگ ورزش قهرمانی زنان مسلمان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويكردهاي نوين در مديريت ورزشي - انجمن علمي مديريت ورزشي ايران - علمی پژوهشی پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 183-165 |
کلید واژه | زن مسلمان ورزش فرهنگ ورزش زنان مؤلفههای فرهنگ ورزش قهرمانی فرهنگ ورزشی فرهنگ اجتماعی |
چکیده |
ورزش به عنوان پدیدهای اجتماعی و فرهنگی، پیوندی اُرگانیک با نهادها و ساختارهای اجتماعی دارد، به این معنا که دستاوردهای ورزش و فعالیتهای مربوط به آن، به طور کلی یک شاخص فرهنگ عمومی محسوب میشوند. هدف از این تحقیق تعیین مولفههای فرهنگ ورزش قهرمانی زنان مسلمان بود. روش تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و از نظر استراتژی کیفی بود که با بهره برداری از روش تحلیل تماتیک انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان، صاحب نظران حوزه ورزش قهرمانی و ورزش بانوان استفاده شد. شرط ورود به مصاحبه داشتن تحصیلات مرتبط با علوم ورزشی با مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر و داشتن تجربه کاری در حوزه ورزش بانوان به مدت حداقل 10 سال بود. نمونه گیری به روش هدفمند و گلوله برفی انجام شد و نهایتا با 32 مصاحبه به حد اشباع نظری رسید. ابزار سنجش پرسشنامهای با دو سؤال باز در مورد چیستی فرهنگ ورزش قهرمانی بانوان و مؤلفههای آن بود. از نرم افزار MAXQDA ورژن 2020 برای تحلیل اطلاعات و ترسیم الگو استفاده شد. نتایج نشان داد که کدهای انتخابی فرهنگ ورزش قهرمانی زنان عبارتند از: فرهنگ اجتماعی، فرهنگ حرفه ای، فرهنگ رقابتی، فرهنگ هواداری، فرهنگ رفتار تیمی، ارزش های ملی– مذهبی، باورها و سبک زندگی فعال. باید توجه داشت که فرهنگ اجتماعی در ورزش قهرمانی زنان مسلمان عاملی تاثیرگذارتر نسبت به سایر عوامل بوده و باید در تصمیمگیریهای کلان مدنظر قرار گیرد. |
کد مقاله | 45271 |
تعداد بازدید | 121 |
|