عنوان | نقش واسطهای جو عاطفی خانواده در رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات تنطیم هیجان در دانشآموزان پسر متوسطه |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه تربیتی (پژوهشهای تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد - مصوب دانشگاه آزاد سال 17 پیاپی 72 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 274-249 |
کلید واژه | تنظیم هیجانی جو عاطفی خانواده دانشآموزان دبیرستانی ناگویی هیجانی دانشآموزان پسر دبیرستانی مشکلات تنظیم هیجانی جو خانواده بجنورد (شهرستان) دانشآموزان پسر جو عاطفی دانشآموزان متوسطه اول |
چکیده |
این پژوهش به بررسی نقش واسطهای جو عاطفی خانواده در رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات تنظیم هیجان در دانشآموزان پسر متوسطه اول شهر بجنورد (8400 نفر) میپردازد. پژوهش در دسته تحقیقات بنیادی و توصیفی از نوع همبستگی قرار میگیرد. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 367 نفر انتخاب شدند. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای میباشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه جو عاطفی خانواده (هیل برن، بی)، ناگویی هیجانی تورنتو و مشکلات تنظیم هیجانی گراتز میباشند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج حاصل از فرضیهها نشان داد ضریب مسیر میان متغیر ناگویی هیجانی و مشکلات تنظیم هیجان (0.778) بیانگر این است که ناگویی هیجانی به میزان 77.8 درصد از تغییرات متغیر مشکلات تنظیم هیجان را به طور مستقیم تبیین می کند و به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر واسطهای جو عاطفی خانواده به میزان 80.4 درصد بر متغیر مشکلات تنظیم هیجان تاثیر دارد. بنابراین با بالا رفتن ناگویی هیجانی در دانشآموزان، مشکلات تنظیم هیجان نیز در آنها بیشتر میشود و نتایج نشان داد جو عاطفی خانواده میتواند نقش موثری در رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات تنظیم هیجان ایفا کند. |
کد مقاله | 45231 |
تعداد بازدید | 35 |
|