• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه لفظی و ضمنی مفاهیم مرتبط با زنان و خانواده در قرآن کریم
تعداد صفحات 30
نویسنده حمیده علی اکبری - فهیمه باب الحوائجی - ملوک السادات حسینی بهشتی - زهرا اباذری
مشخصات نشریه  کتابداری و اطلاع‌رسانی - آستان قدس رضوی - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 97
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 144-115
کلید واژه زنان  قرآن  خانواده در قرآن  زن در قرآن  آیات قرآن  سوره یوسف  خانواده  تفسیر نمونه  سوره نساء  مطالعه ضمنی  مطالعه لفظی  
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی معانی لفظی و ضمنی مفاهیم مرتبط با زنان و خانواده در قرآن کریم انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و ترکیبی است از تحلیل محتوای کمی و کیفی با رویکرد دلفی. جامعه آماری پژوهش، شامل تمام آیات قرآن کریم (6236 آیه) در 114 سوره است. جهت گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات از تفسیر نمونه برای استخراج کلیدواژه‏‌ها، از نرم‌افزار MAXQDA برای تعیین مفاهیم و مقوله‌‏ها و برای انجام آزمون کندال از SPSS 20 استفاده شده است.
یافته‏‌ها: مفاهیم مربوط به زنان، در 9 مقوله و 65 زیرمقوله طبقه‏‌بندی شد که در 88 سوره از قرآن کریم به ‏صورت لفظی و ضمنی آمده‏‌اند، مفاهیم مرتبط با خانواده، در 21 مقوله و 217 زیرمقوله طبقه‏‌بندی شده است که در 106 سوره از قرآن کریم به ‏صورت لفظی و ضمنی وجود دارد. در مفاهیم لفظی مربوط به زنان «سوره نسا» با 16 آیه بیشترین کلیدواژه‏‌ها را در حوزه زنان دارند. در مفاهیم مربوط به خانواده بیشترین کلیدواژه‏‌ها به «سوره یوسف» با 39 آیه لفظی اختصاص دارد. سیاهه وارسی تهیه‏ شده، با استفاده از تکنیک دلفی توسط خبرگان علوم قرآنی و مطالعات زنان و خانواده تأیید شد، از آزمون کندال جهت بررسی میزان اجماع ‏نظرات خبرگان استفاده شد.
نتیجه‏‌گیری: تأکید بیشتر قرآن کریم در حوزه زنان، بر مقوله‏‌های مسائل و ویژگی‏‌های مرتبط با زنان و زنان اسوه و در حوزه خانواده، بر مقوله‌‏های فرزندان و همسر است.

کد مقاله 45188
تعداد بازدید 59

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397