• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارائه الگوی مدیریت تعارض کار خانواده کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در دوران کرونا
تعداد صفحات 14
نویسنده سلیمه لطیفی جلیسه - حسین صفری پلنگی - حامد خامه چی
مشخصات نشریه  راهبردهای مدیریت در نظام سلامت سال 7 شماره 3 پیاپی 25
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 247-234
کلید واژه تعارض کار خانواده  دانشگاه علوم پزشکی ایران  کووید 19  مدیریت تعارض کار خانواده  کارکنان غیربالینی  
چکیده زمینه و هدف: تعارضات بین خواسته ­های کار و خانواده به‌عنوان مشکلی گریزناپذیر در سازمان­ ها و خانواده­ ها مطرح است. این مسئله به‌نوبه خود باعث به وجود آمدن فشارهای روانی در زندگی شخصی و کاری افراد می­ شود. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مدیریت تعارض کار- خانواده کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران در دوران کرونا بوده است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعه‌ای کیفی بوده که در سال ۱۴۰۰ انجام‌شده است. جامعه آماری تحقیق شامل ۱۴ تن از خبرگان موضوعی و اجرائی بود که به‌صورت قضاوتی- هدفمند انتخاب شدند. مدل تحلیلی پژوهش از نوع قیاسی- استقرایی و مبتنی بر روش کیفی تحلیل مضمون بود. داده‌ها با روش اسنادی و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاه علوم پزشکی ایران جمع‌آوری شد. روایی محتوی الگوی پژوهش ۸۵ درصد به‌دست‌آمد. پایایی باز آزمون ۷۰ درصد و پایایی کدگذار نیز ۸۷ درصد به‌دست‌آمد.
یافته‌ها: پس از طی مراحل پنج‌گانه تحلیل مضمون، ۶۷ مضمون پایه و ۷ مضمون فراگیر (محرک تنش‌زای خانوادگی (۳ مضمون)، متغیرهای شغلی حمایت‌گر (۱۱ مضمون)، متغیرهای تعدیل‌گر (۷ مضمون)، مدیریت استرس (۱۲ مضمون)، پیامد‌های منفی (۱۷ مضمون)، پیامد‌های مثبت (۲ مضمون)، محرک‌های تنش‌زای کاری (۱۵ مضمون))، احصاء و درنهایت الگوی تعارض کار- خانواده کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی شد.
نتیجه‌گیری: طبق الگوی تحقیق حاضر، مدیریت تعارض کار–خانواده در دوران کرونا، نیازمند روشی جدید برای کار که مستقل‌تر، انعطاف‌پذیرتر و سازگارتر با شرایط فردی و ترجیحات کارمندان نسبت به قبل باشد، موردنیاز است. با توجه به اهمیت پیامدهای منفی تعارض کار- خانواده، معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه می‌تواند از الگوی ارائه‌شده در این پژوهش برای تهیه برنامه‌های آموزشی موردنیاز کارکنان، همچنین مدیریت پیامدهای منفی تعارض کار- خانواده و تدوین برنامه‌های حمایتی و مشاوره‌ای موردنیاز کارکنان در دوران کرونا استفاده کند.

کد مقاله 45170
تعداد بازدید 62

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397