• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان زنان و تأثیرات فرهنگی اجتماعی ماهواره و تلویزیون: مطالعه‌ای ترکیبی
تعداد صفحات 24
نویسنده زهرا خضری - تهمینه شاوردی - عاصمه قاسمی
مشخصات نشریه  مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) - شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده - علمی پژوهشی پیاپی 96
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 226-203
کلید واژه تلویزیون  ارزش‌های اجتماعی  ماهواره  تعاملات اجتماعی  شبکه‌های اجتماعی  پیامدهای اجتماعی  تأثیر رسانه  ارزش‌های فرهنگی  پیامدهای فرهنگی  تأثیر رسانه بر زنان  مهاباد (شهرستان)  استفاده از ماهواره  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی  پژوهش ترکیبی  تلویزیون داخلی  مخاطبان زن  تمایلات نوگرایانه  
چکیده رسانه­ ها و فناوری­ های تصویری امروز بخش جدایی ­ناپذیر از زندگی افراد است که تحولات مختلفی را در جوامع مختلف رقم می ­زند. این تأثیر­گذاری در حوزه ارزش ­های فرهنگی ـ اجتماعی بر مخاطبین زن در ایران به جهت حساسیت حوزه زنان قابل‌ تأمل است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخش تلویزیون و ماهواره بر تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان با بهره­ گیری از روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه ­های عمیق انجام‌ شده است. در بخش کمّی پژوهش، تعداد 366 نفر از زنان 17 تا 65 ساله شهر مهاباد به‌عنوان جامعه آماری تصادفی نمونه­ گیری شدند و داده­ های پرسشنامه پیمایش با استفاده از آماره­ های توصیفی و استنباطی تجزیه‌ و تحلیل شد. یافته­ های کمّی پژوهش، بین استفاده از تلویزیون داخلی و تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان، رابطه معنی‌داری را نشان نمی­دهد؛ اما استفاده از ماهواره خارجی با این ارزش‌ها رابطه معنی‌داری داشت. بخش روش کیفی، بر اساس مصاحبه با کارشناسان حوزه رسانه انجام‌ شده است. تحلیل داده­ های کیفی این بخش نشان داد علاوه بر تلویزیون و ماهواره، عوامل عمده­ دیگری نظیر ضعف تلویزیون داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، نفوذ اندیشه‌های سرمایه­ داری، شبکه اجتماعی مجازی و عوامل اجتماعی، اقتصادی دیگر، ازجمله تعیین‌کننده‌های مؤثر در تحولات ارزشی تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان در شهر مهاباد می­ باشند.

کد مقاله 45169
تعداد بازدید 77

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397