عنوان | زنان و تأثیرات فرهنگی اجتماعی ماهواره و تلویزیون: مطالعهای ترکیبی |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 96 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 226-203 |
کلید واژه | تلویزیون ارزشهای اجتماعی ماهواره تعاملات اجتماعی شبکههای اجتماعی پیامدهای اجتماعی تأثیر رسانه ارزشهای فرهنگی پیامدهای فرهنگی تأثیر رسانه بر زنان مهاباد (شهرستان) استفاده از ماهواره شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی پژوهش ترکیبی تلویزیون داخلی مخاطبان زن تمایلات نوگرایانه |
چکیده |
رسانه ها و فناوری های تصویری امروز بخش جدایی ناپذیر از زندگی افراد است که تحولات مختلفی را در جوامع مختلف رقم می زند. این تأثیرگذاری در حوزه ارزش های فرهنگی ـ اجتماعی بر مخاطبین زن در ایران به جهت حساسیت حوزه زنان قابل تأمل است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخش تلویزیون و ماهواره بر تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان با بهره گیری از روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه های عمیق انجام شده است. در بخش کمّی پژوهش، تعداد 366 نفر از زنان 17 تا 65 ساله شهر مهاباد بهعنوان جامعه آماری تصادفی نمونه گیری شدند و داده های پرسشنامه پیمایش با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته های کمّی پژوهش، بین استفاده از تلویزیون داخلی و تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان، رابطه معنیداری را نشان نمیدهد؛ اما استفاده از ماهواره خارجی با این ارزشها رابطه معنیداری داشت. بخش روش کیفی، بر اساس مصاحبه با کارشناسان حوزه رسانه انجام شده است. تحلیل داده های کیفی این بخش نشان داد علاوه بر تلویزیون و ماهواره، عوامل عمده دیگری نظیر ضعف تلویزیون داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، نفوذ اندیشههای سرمایه داری، شبکه اجتماعی مجازی و عوامل اجتماعی، اقتصادی دیگر، ازجمله تعیینکنندههای مؤثر در تحولات ارزشی تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان در شهر مهاباد می باشند. |
کد مقاله | 45169 |
تعداد بازدید | 86 |
|