عنوان | بررسی تأثیر استفاده از اینستاگرام بر قصد کارآفرینی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و خودکارآمدی زنان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 68 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 132-123 |
کلید واژه | توانمندسازی زنان زنان تبریز کارآفرینی توانمندسازی روانشناختی کارآفرینی زنان شبکههای اجتماعی توانمندسازی خودکارآمدی تبریز شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی قصد کارآفرینی اینستاگرام خودکارآمدی زنان فعالیت در اینستاگرام استفاده از شبکههای اجتماعی اینستاگرامر |
چکیده |
در دهههای اخیر فعالیتهای کارآفرینانه زنان، اهمیت وافری در سطح جهانی یافته است. با توجه به رشد سطح تحصیلات و اشتغال روزافزون زنان، با توجه کردن به کارآفرینی زنان، میتوان به رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور کمک بسیاری کرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استفاده از اینستاگرام بر قصد کارآفرینی زنان با نقش میانجی خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی زنان هست. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی – همبستگی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل زنان 20-40 ساله شهرستان تبریز بوده و تعداد جامعه آماری مستخرج از سایت رسمی مرکز آمار ایران، 295186 نفر است. تعداد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به دست آمده است. جمعآوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه و بهصورت تصادفی در میان جامعه آماری انجام شده است. روش تجزیه تحلیل پژوهش از طریق تحلیل مسیر و معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزارهای AMOS و SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از تائید اثرگذاری استفاده از شبکهی اجتماعی اینستاگرام بر خودکارآمدی و قصد کارآفرینی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی زنان است؛ لذا سیاستگذاران میتوانند با سرمایهگذاری در این زمینه و حمایت از بانوان محترم کشور، باعث توانمندسازی روانشناختی و خودکارآمدی این قشر شده و در نهایت باعث ترویج کارآفرینی، رونق و رفاه اقتصادی کشور شوند. |
کد مقاله | 45148 |
تعداد بازدید | 60 |
|