عنوان
|
ارائه مدل ساختاری پیش بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس عملکرد خانواده، خوش بینی و تابآوری با میانجیگری کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان |
تعداد صفحات
|
31 |
نویسنده
|
سیما لطف نژاد افشار - رضا خاکپور - فریده دوکانهای فرد |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 81 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
179-149 |
کلید واژه
|
کفایت اجتماعی عملکرد خانواده بهزیستی روانشناختی خودکارآمدی تحصیلی مدل ساختاری سرزندگی تحصیلی خوش بینی تابآوری جهتگیری زندگی ارائه مدل پردیس علامه طباطبایی ارومیه پردیس شهید رجایی ارومیه
|
چکیده
|
هدف: هدف از این مطالعه ارائه مدل ساختاری پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس عملکرد خانواده، خوشبینی و تاب آوری با میانجیگری کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی با مدل معادلات ساختاری بود. از جامعه دانشجویان پردیس علامه طباطبایی ارومیه (ویژه خواهران) و پردیس شهید رجایی ارومیه (ویژه برادران) با روش نمونهگیری در دسترس، 250 نفر انتخاب و پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، عملکرد خانواده مک مستر (اپستاین و همکاران، 1990)، خوشبینی (جهتگیری زندگی) (شییر و کارور، 1985)، تاب آوری (کونور و دیویدسون، 2003)، کفایت اجتماعی (فلنر، 1990) و خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) را تکمیل کردند. یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل ساختاری با دادههای گردآوری شده برازش قابل قبول دارد. تاب آوری و خوشبینی و کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی به صورت مثبت و معنادار و عملکرد خانواده به صورت منفی و معنادار (01/0 > p) بهزیستی روان شناختی را پیشبینی میکردند. کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی به صورت مثبت و معنادار (01/0 > p) رابطه بین تابآوری و خوشبینی و به صورت منفی و معنادار (01/0 > p) رابطه بین عملکرد خانواده و بهزیستی روان شناختی را میانجیگری میکرد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان گفت برنامه آموزشی سرزندگی تحصیلی میتواند راهکار اجرایی مناسبی جهت افزایش خودکارآمدی تحصیلی، بهزیستی روانشناختی، خوش بینی، تاب آوری و کفایت اجتماعی دانشجویان باشد.
|