• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه علل گرایش ایرانیان به فرهنگ حجاب فراتحلیل در بازه زمانی 1399-1391
تعداد صفحات 28
نویسنده طاها عشایری - سیدعلی میرلوحی - طاهره جهان پرور
مشخصات نشریه  مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی (دانشگاه اسلامی سابق) - پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سال 26 شماره 1 پیاپی 90
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 32-5
کلید واژه حجاب  الزام حجاب  طبقه اجتماعی  عوامل اجتماعی  عوامل روانی  عوامل فرهنگی  تأیید اجتماعی  عوامل اقتصادی  فراتحلیل  گرایش به حجاب  اعتماد اجتماعی  فراتحلیل مطالعات  فرهنگ حجاب  رفتار متظاهرانه  گرایش ایرانیان  
چکیده هدف: هدف اصلی از انجام این تحقیق، مطالعۀ علل گرایش ایرانیان به فرهنگ حجاب به روش فراتحلیل بود. روش: روش پژوهش از نوع کملی فراتحلیل (cma2) و ابزار آن، پرسشنامۀ معکوس (نتایج تحقیقات گذشته و غیر مزاحم) بود. حجم جامعۀ پژوهش، 28 مورد بود که به روش تعمدی- غیر احتمالی، 23 سند (به دلیل پیمایشی بودن) در بازۀ زمانی 1391-1399 انتخاب شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بیشتر تحقیقات (26 درصد) در بازۀ زمانی سال 1391 انجام شده‌اند. بیشترین مطالعه (13 درصد) در شهر همدان انجام شده است. دانشجویان دختر، بالاترین (30.4) و کاربران و جوانان کمترین درصد (4.3) را در جامعۀ پژوهش تشکیل می‌دهند. 60.8 درصد تحقیقات به روش تصادفی انجام شده‌اند. بیشتر تحقیقات (47.8 درصد) به مناطق در حال توسعه اختصاص دارند. بالاترین حجم نمونه (60.8 درصد) بین 200 تا 500 نفر است. 56 درصد از ایرانیان، گرایش بالاتری به رعایت حجاب، 32 درصد متوسط و 22 درصد گرایش کمتری نسبت به این مسئله دارند. در نهایت، اندازۀ اثر r نشان می‌دهد که عوامل اجتماعی (0.157)، فرهنگی (0.200)، روانی (0.140) و اقتصادی (0.380)، در تبیین گرایش به حجاب مؤثر بوده و در کل، 24 درصد از تغییرات فرهنگ حجاب را تبیین کرده‌اند. نتیجه‌گیری: حجاب به مثابه یک الگوی فرهنگی در ایران، با وجود نوسازی اجتماعی در بازۀ زمانی 1399-1391، مقبول شهروندان بوده است و در این تمایل و پذیرش، 1. عوامل فرهنگی (باورهای دینی، میزان باور به الزام حجاب، سرمایۀ فرهنگی، ارزشی شدن حجاب، آموزش اجتماعی، سطح تحصیلات، فرهنگ ازدواج آسان، الگوی پوشش خانوادگی، سبک فراغتی، سبک زندگی)، 2. عوامل روانی (عزّت نفس اجتماعی، میزان آگاهی از حجاب، سلامت معنوی، تصور از بدن)، 3. عوامل اقتصادی (رفتار متظاهرانه، کسب پایگاه اجتماعی- اقتصادی و طبقۀ اجتماعی) و 4. عوامل اجتماعی (جامعه‌پذیری حجاب، تأیید اجتماعی، الگوپذیری از دوستان، رسانه‌های خارجی، استفاده از اینترنت، اعتماد رسانه‌ای، اعتماد اجتماعی، استفاده از ماهواره)، تأثیرگذار بوده‌اند.

کد مقاله 45078
تعداد بازدید 59

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397