عنوان | نقش واسطهای سبکهای هویتی در رابطه میان ساختار خانواده و افت تحصیلی |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تربیتی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 12 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 81-67 |
کلید واژه | افت تحصیلی ساختار خانواده خرم آباد (شهرستان) سبکهای هویت هویت سر درگم هویت اطلاعاتی عملکرد تحصیلی سبک هویت اجتنابی سبک هویت سردرگم سبک هویت اطلاعاتی دانشآموزان دوره متوسطه دوم |
چکیده |
در پژوهش حاضر رابطهی ساختار خانواده و افت تحصیلی با نقش میانجیگر سبکهای هویت بررسی شده است. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر خرمآباد بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و هدفمند تعداد 365 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامههای ساختار خانواده (FAD) و سبک هویت (ISI) بودند، همچنین معدل کمتر از 15 ترم گذشتۀ دانشآموزان بهعنوان ملاک افت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل داده روش تحلیل مسیر به کار رفت. بر اساس نتایج حاصل الگوی پیشنهادی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت، بین ساختار خانواده و افت تحصیلی رابطهی مستقیم وجود نداشت اما رابطهی غیرمستقیم از طریق تمام خرده مؤلفههای سبکهای هویت وجود داشت، همچنین بین ساختار خانواده با تمام خرده مؤلفههای سبکهای هویت رابطهی مستقیم یافت شد. علاوه بر این از بین خرده مؤلفههای سبکهای هویت، دو خرده مؤلفه سبکهای هویت سردرگم- اجتنابی و هویت اطلاعاتی با افت تحصیلی رابطهی مستقیم نشان دادند. درمجموع ساختار خانواده بهواسطهی سبکهای هویت بهعنوان یک میانجی بانفوذ میتواند بر افت تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذار باشد. لذا، نقش محوری سبکهای هویت و ساختار خانواده باید در کانون توجه مداخلات و برنامهریزیهای مرتبط با بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان باشد. |
کد مقاله | 45067 |
تعداد بازدید | 79 |
|