عنوان | اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر رضایت زناشویی و دلزدگی زناشویی زوجین |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (مصوب وزارت بهداشت) سال 64 شماره 5 |
تاریخ انتشار | اذر و دی - 1400 |
محدوده صفحات | 4118-4108 |
کلید واژه | رضایت زناشویی رضایت زناشویی زوجین مشکلات زناشویی دلزدگی زناشویی همدان زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره دلزدگی نظریه انتخاب زوجین دارای تعارض زناشویی تعارض زناشویی دلزدگی زوجین آموزش تئوری انتخاب |
چکیده |
مقدمه و هدف: خانواده مهمترین بخش هر جامعهای به شمار میرود که حفظ کیان آن میتواند منجر به رشد یک جامعه شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر رضایت زناشویی و دلزدگی زناشویی زوجین انجام گرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل زوجین متأهل دارای مشکلات زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر همدان در فصل پاییز سال 1398 بودند. در این پژوهش تعداد 20 زوج با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (در هر گروه 10 زوج). گروه آزمایش مداخله تئوری انتخاب (گلاسر، 2000) را طی دوماه در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه پرسشنامه تعارض زناشویی (براتی و ثنایی، 1375)؛ پرسشنامه رضایت زناشویی (انریچ، 1998) و پرسشنامه دلزدگی زناشویی (پاینز، 1996) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تئوری انتخاب بر رضایت زناشویی و دلزدگی زناشویی زوجین تأثیر معنادار دارد (p < 0/001). بدین صورت که این آموزش توانسته بود منجر به بهبود رضایت زناشویی و کاهش دلزدگی زناشویی زوجین شود. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش تئوری انتخاب با بهرهگیری از فنونی همانند تبیین کنترل درونی و بیرونی و مسئولیتپذیری میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود بهبود رضایت زناشویی و کاهش دلزدگی زناشویی زوجین مورد استفاده قرار گیرد. |
کد مقاله | 45031 |
تعداد بازدید | 155 |
|