عنوان
|
تحلیل مقایسهای گفتمان دانشآموزان دختر و پسر بر اساس رویکرد تسلط رابین لیکاف: مطالعه موردی دانشآموزان متوسطه اول شهرستان بیرجند |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
راضیه اسماعیلی - جلیلالله فاروقی هندوالان - حسین نویدی نیا |
مشخصات نشریه
|
زبانشناسی اجتماعی - دانشگاه پیام نور با همكاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات شماره 1 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
97-85 |
کلید واژه
|
دختران نوجوان دانشآموزان دختر رابین لیکاف زبانشناسی اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی بیرجند (شهرستان) دانشآموزان دبیرستانی نظريه تسلط دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر پسران نوجوان فرودستی زبانی فرادستی زبانی دانشآموزان متوسطه اول گفتمان کلاسی ویژگیهای گفتمانی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به بررسی ویژگیهای گفتمانی دانشآموزان دختر و پسر مقطع اول متوسطه شهر بیرجند بر اساس رویکرد تسلط لیکاف (۱۹۷۵) میپردازد. بر اساس این نظریه، زنان به دلایل فرهنگی، اجتماعی و... در فرودست مردان قرار میگیرند و این موضوع در گفتمان آنها بازتاب مییابد. جامعة آماری این تحقیق شامل ۲۷۸ دانشآموز دختر و ۲۷۸ دانشآموز پسر است که گفتمان کلاسی آنها در طول یک سال تحصیلی ضبط و پیادهسازی شده و با بهره گیری از روش کدگذاری گلیزر و اشتروس و آزمون خیدو تحلیل شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اگرچه انتظار میرفت با ارتقاء سطح آگاهی جامعه به دلیل تحصیلات، فراگیر شدن فضای مجازی و تحولات اجتماعی، گفتمان جامعة هدف تحقیق حاضر از این تحولات تأثیرپذیری مثبت داشته باشد و به تعدیل رابطة فرادستی و فرودستی زبانی پسران و دختران منجر شده باشد، تمایزات زبانی مورد نظر لیکاف همچنان معتبر است و دختران نوجوان در تمامی معیارهایی که نشاندهندة بی-اعتمادبهنفسی، زبان عاری از قدرت و قرار گرفتن در جایگاه ضعیف است، بسامد بیشتر را با تفاوتی معنادار از آن خود کردهاند.
|