• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عملکرد زنان روستایی در تولید محصول سالم (مطالعه موردی شهرستان‌های شفت و صومعه سرا)
تعداد صفحات 11
نویسنده پریسا محمدپور
مشخصات نشریه  مهندسی جغرافیایی سرزمین – انجمن جغرافیایی ایران شماره 2 پیاپی 12
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 287-277
کلید واژه زنان روستایی  گیلان (استان)  عملکرد زنان  محصول سالم  صومعه سرا (شهرستان)  شفت (شهرستان)  غرب گیلان  کلاس‌های ترویجی  
چکیده مقدمه: تولید محصول سالم در عصر حاضر یکی از دغدغه­ های اصلی حوزه کشاورزی و صنعت غذایی است. روستاها بستر اصلی تولید محصولات غذایی هستند و زنان روستا یکی از مهمترین گروه­ های تأثیرگذار بر این مقوله هستند.
هدف: با توجه به ضرورت تولید محصول سالم و نقش پررنگی که زنان روستایی در این مهم دارند در این پژوهش به بررسی عملکرد زنان در روستاهای شهرستان­ های شفت و صومعه­ سرا در تولید محصول سالم پرداخته شد.
روش‌شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی–تحلیلی است و در گردآوری داده‌ها از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده است. اطلاعات مأخوذه از طریق آزمون­ های همبستگی پیرسون و اسپیرمن در بستر نرم افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت.
قلمرو جغرافیایی: شهرستان­ های شفت و صومعه­ سرا در غرب استان گیلان.
یافته‌ها: ویژگی­ های فردی پاسخگویان همچون سن، تعداد اعضای خانواده و میزان درآمد تاثیر معنی­ داری بر متغیر نقش زنان در تولید محصول نداشت. در مقابل زنان روستایی در میزان آگاهی از مضرات سموم و کودهای شیمیایی، ایجاد انگیزه برای شرکت در کلاس­ های ترویجی، افزایش انگیزه تولید محصول سالم به‌واسطه برگزاری دوره‌های آموزشی-ترویجی، افزایش آگاهی در زمینه تولید محصول سالم به‌واسطه استفاده از نشریات آموزشی-ترویجی و میزان انتقال تجربیات درزمینه تولید محصول سالم به سایر کشاورزان نقش مؤثری را در جهت تولید سالم ایفا می نمایند.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نقش زنان روستایی را در حصول محصول سالم تر مؤثر و اساسی دانست.

کد مقاله 45014
تعداد بازدید 69

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397