عنوان | نقش میانجی ویژگیهای شخصیتی در رابطه بین صمیمیت خانواده مبدأ با اهمال کاری تحصیلی دانشجویان |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 463-437 |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی روان آزرده خویی برونگرایی وظیفهشناسی پنج عامل شخصیت خانواده مبداء تجربه پذیری اهمال کاری تحصیلی توافقجویی صمیمیت خانواده مبدأ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ویژگی های شخصیتی در رابطه بین صمیمیت خانواده مبدا با اهمال کاری تحصیلی است. بدین منظور 300 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد بابل به صورت در دسترس پرسشنامه های خانواده مبدا (FOS)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم و سنجش صفات پنجگانه شخصیتی(NEO-FFI) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر از طریق آزمون بوت استرپ و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. بر اساس یافته های پژوهش همه ویژگی های شخصیتی روان آزرده خویی، برونگرایی، تجربه پذیری، توافق جویی و وظیفه شناسی توانستند در رابطه با صمیمیت خانواده مبدا و اهمال کاری تحصیلی به عنوان متغیر میانجی ایفای نقش کنند. اما ویژگی روان آزرده خویی تاثیرش به طور منفی بود. در واقع می توان گفت در خانواده سالم رشد صمیمت و اعتماد به نفس منجر به شکل گیری ویژگی های شخصیتی همچون فعال بودن، وظیفه شناسی و نیز همدلی خواهد شد که بر پیشرفت تحصیلی و کاهش اهمال کاری تاثیرگذارند. در حالی که افراد روان آزردهخو با حس ناامنی و اضطراب بیشتر، معمولا با درگیری و تعارض، مانع ایجاد محیطی سرشار از شادی شده و کاهش حساسیت افراد نسبت به هم، کاهش اعتماد بین آنها را نیز سبب می شود. همچنین بجای بیان احساسات به طور منطقی، با رفتار پرخاشگرانه و خصومت بیشتر، مانع پیشرفت تحصیلی و افزایش اهمال کاری می شوند. |
کد مقاله | 44992 |
تعداد بازدید | 71 |
|