عنوان
|
ارزیابی ادب گوینده و منزلت اجتماعی نابرابر و برابر در محیط دانشگاهی با توجه به متغیر جنسیت |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
فاطمه رضایی - بهزاد رهبر - محمدرضا اروجی |
مشخصات نشریه
|
زبان پژوهی - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
30-9 |
کلید واژه
|
ادب دانشجویان دختر گفتار مؤدبانه مودب بودن جایگاه اجتماعی منزلت اجتماعی دانشجویان پسر ادب گوینده محیط دانشگاه درخواست ارزیابی ادب
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به بررسی میزان ساختارهای کلامی ادب موردِ استفاده دانشجویان، با توجه به جایگاه اجتماعی مخاطب بر مبنای نظریه لیکاف (Lakoff, 2004) میپردازد. دادههای پژوهش، پس از فرستادن پرسشنامه برخط به دانشجویان و بررسی پاسخهای 100 دانشجوی دختر و 100 دانشجوی پسرِ 18 تا 30 ساله گردآوری شدند. سنجش میزان ادب، بر اساس تعداد و نوع ساختارهای موردِ استفاده هر یک از دانشجویان در رویارویی با افرادی که در محیط دانشگاهی جایگاههای اجتماعی مختلفی داشتند، انجام گرفت. مخاطبهای تعاملات، بر پایه جایگاه اجتماعی خود در دانشگاه به چهار گروه دستهبندی شدند. برای بررسی نقش جایگاه اجتماعی افراد در پاسخ به درخواست در محیط دانشگاهی از آزمون تحلیل واریانس بهره گرفته شد و برای بررسی میزان بهرهگیری دختران و پسران از پاسخهای مؤدبانه از آزمون مقایسهای دو گروه مستقل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان ادب موردِ استفاده دختران و پسران دانشجو تحتِ تأثیر جایگاه اجتماعی مخاطب گفتوگو قرار داشته و با تنزل جایگاه اجتماعی مخاطب، استفاده از ادب نیز در برابر آنها کاهش مییابد. مقایسه میزان بهرهگیری دختران و پسران از ادب نشان داد که دختران و پسران از میزان ادب تقریباً یکسانی در برابر مخاطبها بهره میگیرند. در تعاملات تکجنسیتی، تفاوت چندانی بین کاربرد میزان ادب در بین دختران و پسران وجود نداشت، ولی هر دو گروه در برخورد با پسران مؤدبتر بودند.
|