عنوان
|
رئالیسم انتقادی در زن سرودههای فروغ فرخزاد و سعاد الصباح |
تعداد صفحات
|
31 |
نویسنده
|
مهدی شاهرخ - حسن گودرزی لمراسکی - مژده پاک سرشت |
مشخصات نشریه
|
کاوشنامه ادبیات تطبیقی (نقد و ادبيات تطبيقي) - دانشگاه رازی کرمانشاه - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
79-49 |
کلید واژه
|
شاعران زن فروغ فرخزاد شعر فروغ فرخزاد ادبیات فمینیستی شعر معاصر شعر زنان شعر عربی شاعران معاصر زن زن شاعره عرب سعاد صباح شعر زنان ایران شعر معاصر فارسی شعر معاصر عربی شاعران معاصر شعر معاصر ایران شاعر معاصر عرب کویت رئالیسم انتقادی زنانه سروده
|
چکیده
|
شاعران معاصر برای بیان احساسات و تراوشات فکری خود که ناشی از اوضاع نابسامان جامعه است، از رئالیسم بهره می گیرند تا نارساییهای موجود در آن را در اشعار خود بازتاب دهند؛ فروغ فرخزاد و سعاد الصباح از شاعران بزرگ زن ایرانی و کویتی هستند که در زنانهسرودههای خود بهشکلی پربسامد، خصوصیات رئالیسم انتقادی را بهکار گرفتهاند. نوشتار پیش رو درصدد آن است که با تکیه بر شیوۀ توصیفی - تحلیلی، اشعار زنانه این دو شاعر زن را ازمنظر رئالیسم انتقادی بررسی کند. نتایج پژوهش نشان میدهد که زنسرودههای این دو شاعر، نگاه بیپیرایه و منتقدانۀ آنها را دربارۀ مسائل زنان و تفکّر مردم ایران و کویت را درقبال زنان بازتاب میدهد؛ این اشعار بهمنظور انتقاد از رویکرد مردسالارانۀ غالب، نادیدهانگاشتهشدن نقش زنان، تلاش برای احقاق حقوق ازدسترفتة آنها و انتقاد از نقش و جایگاه کنونی زن در خانه و خانواده و یا بیان برخی رویکردهای زنانه در شعر مانند دلدادگی به معشوق و بیان گفتوگوهای عاشقانۀ زنان با آیینه، در شعر دو شاعر بهکار رفته است. نیز شدّت نگاه مردستیزانه در شعر فروغ بسیار پررنگتر از شعر سعاد است؛ زیرا سعاد شاهدختی بوده که در خانۀ شاهزادهای کویتی طعم شیرین خوشبختی را چشیده است؛ ولی فروغ بهواسطۀ زیستن فقیرانه در خانوادهای دیکتاتورمآب پدری و در پی آن، شکست در زندگی زناشویی، از نگرشی بدبینانهتر و تیرهتری نسبت به جامعه برخوردار است.
|