عنوان | تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات مديريت ورزشي - پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي پیاپی 68 |
تاریخ انتشار | مهر و آبان - 1400 |
محدوده صفحات | 29-1 |
کلید واژه | خشونت برابری جنسیتی ورزش خشونت علیه زنان ورزش زنان نظریه زمینهای برنامههای آموزشی پیشگیری از خشونت |
چکیده |
این پژوهش کیفی با هدف تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان و با استفاده از نظریة دادهبنیاد مبتنی بر رویکرد استراوس-کوربین انجام شد. صاحبنظران ورزش زنان شامل اساتید مدیریت ورزشی، پژوهشگران حوزۀ مطالعات زنان، مدیران و مسئولان سازمانهای ورزشی، مربیان، ورزشکاران، جامعهشناسان و روانشناسان جامعۀ پژوهش را تشکیل دادند. به روش نمونهگیری هدفمند و نظری تا رسیدن به حد اشباع نظری 21 نفر در مصاحبه شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد. ضمن اجرای مصاحبۀ نیمهساختاریافته با صاحبنظران، مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شد و از درون آنها مقولههایی استخراج شد. در مرحلة کدگذاری محوری، پیوند میان مقولهها ذیل عناوین شرایط علّی شامل مهارت انگیزشی، پدیدة اصلی شامل آگاهی جنسیتی، استراتژیها شامل مهارتهای کنترل خشم و آموزش محیطی، شرایط مداخلهگر شامل جنسیت و فرهنگ، عوامل زمینهای شامل یادگیری مشارکتی و پیامدها شامل مهارت شناختی و مهارت اجتماعی درقالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. در مرحلة کدگذاری انتخابی نیز همۀ اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شدند، مدل ترسیم شد و نظریه تدوین و ارائه شد. درنهایت، هشت مؤلفۀ اصلی و 21 زیرمؤلفه استخراج شدند و در قالب الگوی نظرى بر مبناى نظریۀ دادهبنیاد ارائه شدند. بر اساس نتایج، تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان و استفاده از الگو در آموزش مربیان و ورزشکاران، به افزایش برابری جنسیتی و کاهش خشونت علیه زنان در جامعه کمک میکند. |
کد مقاله | 44925 |
تعداد بازدید | 32 |
|