• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پاندمی و دگردیسی مناسبات خانواده: نگاهی به تعاملات اجتماعی خانواده‌ها در دوران شیوع کرونا
تعداد صفحات 30
نویسنده پرویز سبحانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 19
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 548-519
کلید واژه سنندج  تعاملات اجتماعی  خانواده  مناسبات خانوادگی  مناسبات اجتماعی  کووید 19  دگردیسی نهاد خانواده  مناسبات فردی  
چکیده زمینه و هدف: شیوع ویروس کووید 19، سرآغازی بر بروز تغییرات شگرف در روابط فردی و اجتماعی خانواده‌ها و به‌تبع آن، کل جامعه بود؛ به‌طوری‌که پیامدهای روانی و اجتماعی آن سبب ایجاد دگرگونی در زندگی روزمره خانواده‌ها شد. ازاین‌رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، واکاوی دگردیسی به­ وجود­آمده در مناسبات فردی و اجتماعی خانواده‌ها در دوران پاندمی کرونا است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از زمره پژوهش‌های کیفی به حساب می‌آید. روش اتخاذشده، روش تحلیل روایت بوده و داده‌ها از طریق مصاحبۀ نیمه ­ساختاریافته با تعداد 10 نفر از استادان حوزه‌های علوم اجتماعی و روان‌شناسی در دانشگاه‌های شهر سنندج تا رسیدن به اشباع نظری به ­دست آمده است. نمونه‌گیری به‌صورت گلوله برفی انجام شد. داده‌ها درنهایت طی سه مرحله مفاهیم باز، مقولات محوری و مقولات کلیدی احصا و دسته‌بندی شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از پنج مقوله کلیدی به شرح 1. انقباض در روابط اجتماعی؛ 2. دگرگونیِ فراغت‌ها؛ 3. تشدید خودبیمارانگاری؛ 4. کاهش مسئولیت­ پذیریِ اجتماعی؛ و 5. تشدید تنش‌های بین فردی است.
نتیجه‌گیری: پیامدهای روانی و اجتماعی کرونا به‌گونه‌ای بوده که بر بسیاری از مسائل به ­وجود­آمده نظیر افزایش طلاق در خانواده‌ها به سبب نداشتن مهارت لازم میان زوجین برای تعامل سازنده در این دوران، بروز قتل‌های خانوادگی ناشی از عدم کنترل بر نفس در دوران بحران، تشدید انزوا و تنهایی و تغییر سبک زندگی خانواده‌ها مؤثر بوده است و بحران‌های ارتباطی فراوانی را به همراه داشته است.

کد مقاله 44921
تعداد بازدید 72

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397