• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر دوزبانگی و جنسیت بر استفاده از استراتژی‌های شنیداری و درک شنیداری زبان آموزان ایرانی
تعداد صفحات 18
نویسنده فاطمه پورابراهیم - نازنین شادمان
مشخصات نشریه  پژوهش‌های زبانشناختي در زبان‌های خارجی - دانشگاه تهران شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 91-74
کلید واژه جنسیت  زبان آموزان ایرانی  دوزبانگی  یک‌زبانگی  دوزبانه  تک‌زبانه  گوش دادن  درک مطلب  زبان آموزان دختر  زبان آموزان پسر  درک شنیداری  استراتژی‌های شنیداری  
چکیده گوش دادن در ارتباطات روزانه و فرآیند آموزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است. داشتن تسلط خوب به زبان دوم (L2) برای برقراری ارتباط موفق در زبان دوم ضروری است. علیرغم اهمیت آن، در فراگیری زبان دوم، تحقیق، تدریس و ارزیابی مورد توجه کمی قرار گرفته است. هدف ازاین مطالعه مقایسه عملکرد زبان آموزان دو زبانه و تک زبانه بین دو جنس از نظر درک شنیداری و استفاده از استراتژی‌های شنیداری است. علاوه بر این، مطالعه حاضر به بررسی ارتباط بین استراتژی‌های شنیداری و درک شنیداری زبان‌آموزان می‌پردازد. برای تحقق این منظور، 112 فراگیر تک زبانه (67 پسر و 45 دختر) و 120 فراگیر زبان های خارجی دو زبانه (61 پسر و 59 دختر) برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند و پس از پر کردن پرسشنامه استراتژی‌های شنیداری، در آزمون درک مطلب شنیداری شرکت کردند. نتایج تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه و آزمون درک مطلب با استفاده از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) و همبستگی پیرسون نشان داد که تفاوت معناداری بین فراگیران زبان تک زبانه و دوزبانه، به نفع گروه دوم، از نظر درک شنیداری و استراتژی‌های شنیداری وجود دارد. همچنین یافته‌ها حاکی از این بود که تأثیر جنسیت بر درک شنیداری و استفاده از استراتژی‌های شنیداری معنی دار نبود. در نهایت، همبستگی مثبت معناداری بین درک شنیداری و استفاده از استراتژی‌های شنیداری مشاهده شد. مطالعه فوق در بردارنده مفاهیم اساسی برای طراحان برنامه‌های درسی و تهیه کنندگان مواد درسی می‌باشد.

کد مقاله 44853
تعداد بازدید 158

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397