• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل روایی فیلم سینمایی خانه پدری بر اساس نظام گفتمانی کنشی گرمس
تعداد صفحات 34
نویسنده ویدا شیرکوند - آسیه گودرزی نژاد - رضا نکوئی
مشخصات نشریه  روایت‌شناسی - انجمن علمی نقد ادبی ایران پیاپی 12
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 336-303
کلید واژه خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  زنان در فیلم سینمایی  فیلم‌های ایرانی  مرد‌سالاری  خشونت خانوادگی در ایران  فیلم‌های سینمایی ایران  فیلم سینمایی  تحلیل روایی  گرمس  فیلم خانه پدری  کیانوش عیاری  نظام گفتمانی کنشی  
چکیده در پژوهش حاضر، فیلم سینمایی خانۀ پدری (1389)، ساختۀ کیانوش عیاری، بر اساس نظام گفتمانی کنشی گرمس بررسی شده است. هدف اصلی از این مقاله یافتن سازه‏ های داستانی مورد نظر گرمس برای بیان چگونگی گسترش فرایند معناسازی در فیلم نام‌ برده است. در این پژوهش، از روش تحلیل گفتمان با رویکرد نشانه‌ معناشناسی ادبیات استفاده شده است. این فیلم سیر تحول و مبارزۀ زنان ایران علیه دیکتاتوری مردسالاری طی هفت دهه را نشان می‏ دهد. فیلم سینمایی خانۀ پدری یک سلسله‌ روایت خطی دارد که با دستمایه قرار دادن قتل مخفیانۀ دختر جوان خانواده به‌دست پدرش، تصویری از خشونت‌های خانگی علیه زنان ایران را نمایش می‌دهد. نظام گفتمانی کنشی این فیلم حول محور کنش‌های زنان یک خانواده در چند نسل متوالی و در بازۀ زمانی 1300 تا 1370 شکل می‌گیرد. این زنان با نظمی خاص در زنجیره‌های پیمانی، اجرایی و انفصالی در مقابله با فرهنگ مردسالارانۀ حاکم بر جامعه، برای رسیدن به اُبژۀ ارزشی خویش، یعنی استقلال نسبی و اثبات هویت زنانه به‌عنوان انسانی متمدن، می‌کوشند و کنشیارها و ضدکنشگرها نیز کنش قهرمانان را تسهیل یا دشوار می‏ کنند. پس از تحلیل روایی فیلم، این نتیجه حاصل شد که با تلاش کنشگران زن فیلم، نظام ارزشی تکامل‌نیافته و قربانی‌شدۀ هویت زن در جایگاه انسان آزاد و مختار به نظام ارزشی تثبیت‌شدۀ برابر با حقوق مردان تبدیل می‌شود که در آن، نوع جدیدی از هویت یا ایدئولوژی مورد نظر آنان به‌نمایش درمی‌آید و در پایان فیلم، شاهد دگرگونی‌های بنیادی در ارتقای جایگاه زن هستیم که حاصل تلاش چند نسل از زنان فیلم است.

کد مقاله 44820
تعداد بازدید 60

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397