عنوان | تحلیل روایتشناسی فمینیستی در داستان خانه ادریسیها اثر غزاله علیزاده |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه ادبیات داستانی - دانشگاه رازی شماره 2 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 148-131 |
کلید واژه | فمینیسم رمان ایرانی رمان فارسی داستاننویسی زنان زن در ادبیات داستانی زن در رمانهای فارسی ادبیات داستانی زن در آثار داستانی شخصیتهای زن داستانها زن در رمانها غزاله علیزاده داستاننویسی معاصر داستانهای فارسی زن در داستانهای فارسی فمینیسم در رمان ایرانی فمینیسم در رمان شخصیت زن در رمانها و داستانها رویکردهای فمینیستی داستاننویسان معاصر ادبیات داستانی زنان داستان ایرانی روایتشناسی گفتمان مردسالار رمان خانه ادریسیها زنان رماننویس داستاننویسی آثار داستانی |
چکیده |
روایتشناسی فمینیستی با روشی منظم تفاوتهای جنسیتی را در داستان و گفتمان بررسی میکند و بر مواردی چون جنسیت نویسندگان، مخاطبان فرضی نویسنده، خوانندگان واقعی و شخصیتها و راوی تمرکز دارد. در این مقاله هدف بر آن است تا به بررسی روایتشناسی فمینیستی در مهمترین داستان غزاله علیزاده؛ یعنی خانه ادریسیها پرداخته شود. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی نشان میدهد که بررسی روایتشناسی فمینیستی در این رمان، به جز مضمون نوین، شگردهای قابل توجه ادبی یا ساختار قدرتمند روایی آن؛ بستری برای ظهور و تجلی سویههای فکری، مفهومی و فلسفی جنبش فمینیسم است. درواقع، علیزاده در دو شاخصه، رویکردهای فمینیستی خود در خانۀ ادریسیها را نمایان میسازد: نخست از طریق بدیلی نو در راستای جایگزینکردن روایتهای توصیفی زنانه از اشیاء، طبیعت و مفاهیم به جای روایتهای مردانه (بهگونهای که خواننده بتواند متوجه تفاوتهای جنسیتی در آن بشود) و دوم از طریق مرکزیت بخشیدن و محوریکردن شخصیتهای زن رمان که درنهایت باعث میشود این رمان از دو نظر ساختار رمان؛ یعنی روابط میان توصیف، دیالوگها و البته اجزای داستانی و از نظر مفهومیکردن و پیچیدهساختن شخصیتهای زن داستان رمانی موفق بهنظر برسد که نشانگر وضعیت زنان جامعه در حوزه سیاسی ـ اجتماعی و خانوادگیِ اجتماع داستانی است. |
کد مقاله | 44818 |
تعداد بازدید | 88 |
|