عنوان | پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس تعارضات زناشویی و مهارتهای تنظیم شناختی هیجان مادران |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دستاوردهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 29 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 148-129 |
کلید واژه | سازگاری اجتماعی تنظیم هیجانی شهرکرد کودکان دبستانی تنظیم شناختی هیجان تعارض زناشویی سازگاری کودکان مشکلات تنظیم هیجانی تنظیم هیجانی مثبت تنظیم هیجانی منفی سازگاری اجتماعی کودکان مهارت تنظیم هیجانی |
چکیده |
هدف این پژوهش، پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس تعارضات زناشویی و مهارتهای تنظیم شناختی هیجان مادران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل مادرانی بود که در پاییز 1400 در شهرستان شهرکرد، کودکان دبستانی داشتند؛ که 377 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای آزمون شخصیت کالیفرنیا (1953)، تعارضات زناشویی ثنایی (1379) و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) جمعآوری و با روش رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها رابطه منفی و معنی داری بین تعارضات زناشویی و مهارتهای تنظیم شناختی هیجان منفی ( 01/0 P < ) و رابطه مثبت و معنی داری بین مهارتهای تنظیم هیجان مثبت با سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی ( 01/0 P < ) را نشان دادند. به طوری که بین ابعاد کاهش همکاری، افزایش واکنش هیجانی، کاهش رابطه با خانواده همسر با سازگاری اجتماعی و بین ابعاد نشخوار فکری و ملامت دیگران با سازگاری اجتماعی رابطه منفی و معنی دار همچنین بین پذیرش و تمرکز مجدد مثبت با سازگاری اجتماعی کودکان رابطه مثبت و معنی دار به دست آمد. به طور کلی تعارضات زناشویی بین والدین و دشواری در تنظیم شناختی هیجانات میتواند باعث عدم سازگاری اجتماعی کودکان در مقطع دبستان شود. |
کد مقاله | 44785 |
تعداد بازدید | 102 |
|