عنوان | مقایسه خوانش زنانه با تفسیر مردانه پیرامون مسئله قوامیت در آیه 34 سوره نساء |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 2 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 76-56 |
کلید واژه | قوامیت قرآن آیه 34 سوره نساء آیه قوامون آیات قرآن مرتضی مطهری زن و تفسیر قرآن مرد و تفسیر قرآن خوانش زنان دیدگاه مرتضی مطهری دیدگاه علامه طباطبایی آرای آیت الله جوادی آملی تفسیر قرآن جوادی آملی اندیشه عزیزه الحبری سوره نساء علامه طباطبایی (ره) اسما بارلاس امینه ودود مفسران شیعه خوانش قرآنی عزیزه الحبری تفسیر سنتی |
چکیده |
از آنجاکه بخش اعظمی از تفاسیر موجود بطور سنتی توسط مردان مسلمان نوشته شدهاند چگونگی توصیف روابط جنسیتی و حقوق زنان سهم قابل توجهی در آن دارد. اما با ظهور فمینیسم اسلامی برخی زنان مسلمان منسوب به این جریان به منظور اندیشة برابری زن و مرد از نگاه اسلام مبتنی بر مبانی دینی در حال بحث برای ارزیابیهای جدید از این تفاسیر سنتی هستند و از استدلالهای خود با شواهدی از قرآن حمایت می کنند. در این میان، برخی از پیشگامان این اندیشه کار خود را با این ادعا که مردان مسلمان قرآن را از چشماندازی مردسالارانه خوانش کردهاند و بدینوسیله نابرابری جنسیتی و پدرسالاری را وارد تفسیر قرآن کردهاند به بازخوانی متن قرآن بهمثابه اساسیترین منبع اسلامی تمرکز کردهاند. این در حالیست که نگارندگان مدعیاند در میان اندیشمندان و مفسران شیعی چنین حاکمیت دیدگاه مردسالارانهای عمومیت ندارد و اگرچه جنسیت میتواند در خوانش از متن موثر باشد اما التزام به مبانی اصیل قرآنی و محوریت پارادایم توحیدی مانع از ارائة برداشتهای جانبدارانه خواهد بود. بررسی قوّامیت مردان بر زنان که از چالش برانگیزترین آیات قرآن پیرامون حقوق زنان است، از دو منظر جنسیتی زنانه (ودود، بارلاس و هبری) و مردانه (علامه طباطبایی، جوادیآملی، مطهری) با وجود اختلاف در آبشخورهای فکری، اعتقادی و فضای بروز و ظهور، نتایج مشابهی بدست میدهد که حاکی از برداشتهای غیرجانبدارانه از سوی مفسران شیعی دارد. اینکه قوامیت برای مردان فضیلتی محدود و مشروط است به منظور ایفای مسئولیتهای خانوادگی و اجتماعی در حمایت از حقوق زنان است و معانی برتری و سیطره بر زنان سوءبرداشتهایی بیش نیست. |
کد مقاله | 44756 |
تعداد بازدید | 82 |
|