عنوان
|
بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شفقت خود، ناگویی هیجانی و تحریف شناختی دانشجویان با نشانگان ضربه عشقی |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
امیر رضا افتخار افضلی - فاطمه ایزدی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 11 شماره 2 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1401 |
محدوده صفحات
|
72-61 |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر شناخت درمانی قزوین (شهرستان) ذهن آگاهی ناگویی هیجانی تحریفهای شناختی شکست عشقی شفقت خود نشانگان ضربه عشق درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی ضربه عشق درمان ذهن آگاهی نشانگان شکست عشقی
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شفقت خود، ناگویی هیجانی و تحریف شناختی دانشجویان دارای نشانگان ضربۀ عشق بود. جامعة آمـاری این پـژوهـش شامل تمامی دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربۀ عشق شهر قزوین است که در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش حاضر از طریق فراخوان و بهشکل داوطلبانه از بین دانشجویان دختری انتخاب شد که در زندگی خود شکست عشقی را تجربه کردند. سپس این دانشجویان پرسشنامۀ نشانگان ضربۀ عشقی را تکمیل کردند و ۳۰ نفر که نمرۀ بالای برش 20 را کسب کردند، بهعنوان نمونۀ نهایی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. در این پژوهش، بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ شکست عشقی راس (1999)، شفقت خود نف (2003)، پرسشنامۀ تحریف شناختی الیس (1998) و پرسشنامۀ ناگویی هیجانی تورنتو (1994) استفاده شد. همچنین، در پژوهش حاضر برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد آموزش شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر ناگویی هیجانی، شفقت خود و تحریف شناختی دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربۀ عشق تأثیر معناداری داشته است (001/0 > p ). باتوجهبه نتایج پژوهش، مشاوران و روانشناسان بهمنظور افزایش شفقت خود، کاهش ناگویی هیجانی و تحریف شناختی دانشجویان دارای نشانگان ضربۀ عشقی، میتوانند از درمان شناختی مبتنیبر ذهنآگاهی استفاده کنند.
|