• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی خانوادگی زنان معلم در شهر ساوه
تعداد صفحات 20
نویسنده لیلا فتحی - طیبه قاسمی
مشخصات نشریه  مطالعات توسعه اجتماعی ایران (جامعه‌شناسی معاصر سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 14 شماره 4 پیاپی 56
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 40-21
کلید واژه معلمان زن  تعارض نقش  مطالعه کیفی  گراندد تئوری  تعارض نقش شغلی خانوادگی  ساوه (شهرستان)  نقش شغلی خانوادگی  
چکیده هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی در بین زنان معلم ساکن در شهر ساوه است. امروزه اغلب زنان شاغل علاوه بر عهده دار بودن نقش ‏های خانوادگی که از دیرباز منتسب به آنان بوده وظایف شغلی را نیز به عهده می ‏گیرند که به واسطه آن تحت فشارهای عینی و ذهنی قرار گرفته با تعارض نقش مواجه هستند. این پژوهش به روش کیفی و استراتژی گراندد تئوری انجام شده است. مشارکت‏ کنندگان در پژوهش حاضر 20 نفر از زنان معلم ساکن در شهر ساوه بوده‏ اند که به صورت نیمه ساختار یافته با آنها مصاحبه شده و سپس داده‏ های حاصل از آن با استفاده از کدگذاری سه مرحله‏ ای باز، محوری و گزینشی تحلیل شده‏ اند. یافته‏ ها حاکی از آن است که شرایط علی، تعارض نقش شغلی-خانوادگی در معلمان زن شامل؛ انباشت نقش و محدودیت زمان و انرژی- مشکلات ساختاری اقتصادی- هنجارهای فرهنگی بر جامعه - توانمندی، استقلال و منزلت اجتماعی عامل کاهش فشار نقش می‏ باشد. شرایط زمینه‏ ای و بسترهای کاهش تعارض نقش شغلی- خانوادگی؛ حمایت‏ های قانونی از زنان - آموزش تعاون و همکاری در خانواده - برابری حقوق زنان- رفاه نسبی در جامعه است. شرایط مداخله‏ گر که سهم بسیاری در کاهش تعارض دارد شامل؛ رضایت شغلی - حمایت‏ های سازمانی و دولتی - خانواده به عنوان یک نهاد حمایت کننده می‏ باشد. راهبرد معلمان زن در وضعیت تعارض نقش؛ تقسیم کار و همراه نمودن خانواده با گفتمان - مدیریت انرژی و زمان است و نهایتا پیامدهای حاصل از تعارض نقش در بین معلمان زن شاغل؛ بیگانگی از خود و کاهش توسعه انسانی - گسترش آسیب‏ های اجتماعی - کاهش سلامت روان، رفاه و کیفیت زندگی می‏ باشد.

کد مقاله 44737
تعداد بازدید 92

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397