عنوان | نقش دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین تجربه آزار و نارضایتی از تصویر بدنی دختران نوجوان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 13 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 344-327 |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر نوجوانان تهرانی تنظیم هیجانی تصویر بدنی تهران نارضایتی از تصویر بدنی دانشآموزان دختر دبیرستانی مشکلات تنظیم هیجانی دانشآموزان نوجوان دانشآموزان دوره متوسطه دوم تجربه آزار |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی دشواری تنظیم هیجان در رابطۀ بین تجربۀ آزار و نارضایتی از تصویر بدنی دختران نوجوان است. این مطالعه از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش از نوع همبستگی مبتنی بر تحلیل مسیر است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود. روش نمونهگیری این پژوهش از نوع خوشهای چندمرحلهای بود. درنهایت بعد از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها و با حذف پرسشنامههای ناقص، 218 نفر تجزیه و تحلیل شدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از مقیاس تصویر بدن (FBIS)، مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS) و پرسشنامۀ تجربۀ آزار (CAQ). دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS نسخۀ 24 و تحلیل مسیر در نرمافزار Amos نسخۀ 24 تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد همبستگی معناداری بین تجربۀ آزار با دشواری تنظیم هیجان و نارضایتی از تصویر بدنی وجود دارد. افزون بر این، بین دشواری تنظیم هیجان و نارضایتی از تصویر بدنی همبستگی معنادار دیده میشود. همچنین تحلیل مسیر نشاندهندۀ نقش میانجیگری دشواری تنظیم هیجان بین تجربۀ آزار و نارضایتی از تصویر بدنی دختران نوجوان بود؛ بنابراین تجربۀ آزار در کودکی از طریق افزایش دشواری در تنظیم هیجان موجب نارضایتی از تصویر بدنی در دختران نوجوان میشود. |
کد مقاله | 44720 |
تعداد بازدید | 83 |
|