عنوان
|
مقایسه میزان توجه به اخبار کانالهای مختلف تلویزیون در مخاطبان جوان: نقش جنس و میزان پیگیری |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
شهلا پاکدامن - صدیقه میرزایی - روح الله منصوری سپهر |
مشخصات نشریه
|
مطالعات رسانهای - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات - مصوب دانشگاه آزاد سال 17 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
35-21 |
کلید واژه
|
تلویزیون پیگیری جنس توجه مخاطبان اخبار رسانههای جمعی صدا و سیما تأثیر بر مخاطبان جذب مخاطب شبکههای تلویزیونی اخبار رسانه ملی عناصر شناختی عناصر هیجانی مخاطبان زن مخاطبان مرد
|
چکیده
|
میزان توجه به اخبار کانالهای مختلف تلویزیون در مخاطبان جوان: با در نظر گرفتن نقش جنس و میزان پیگیری خبر در ایجاد آگاهیهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که از ضرورتهای حفظ حیات و تحول جامعه به شمار میروند، نقش مهمی ایفا میکند. در عین حال، کشورمان ایران بحرانهای متعددی را پشت سر گذاشته و اکنون نیز درگیر چالشهای متعددی در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و هر روزه اخبار متعددی در این زمینه منتشر میکند و ضرورت دارد به گونهای عمل کند که بتواند با منابع خبری خارجی از جمله فضای مجازی رقابت کند. بنابراین نیاز است که عوامل جلب توجه مخاطب شناخته شود تا بتوان در این زمینه برنامهریزیهای لازم به منظور افزایش توجه و پیگیری و به دنبال آن اقناع بیشتر مخاطبان را صورت داد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین اینکه مخاطبان زن و مرد به اخبار کدام کانالهای تلویزیونی بیشتر توجه میکنند و میزان توجه در افرادی که پیگیری بیشتری دارند نسبت به افراد با پیگیری کمتر چگونه است به انجام رسید. بنابراین پژوهش به صورت آزمایشی و با دو طرح بین آزمودنی و درون آزمودنی انجام شد. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند که از میان آنها 60 نفر ابتدا به صورت خوشهای و سپس هدفمند انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه محقق ساخته پیگیری اخبار صدا و سیما، دستگاه ردیابی حرکات چشم و قطعههای اخبار بود که روی نمونه اجرا و دادهها توسط نرمافزار SPSS 21 و با روش تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند. نتایج نشان داد زنان بیش از مردان به اخبار شبکه 2 و 3 توجه میکنند در مقابل مردان توجه بیشتری به اخبار شبکه یک و خبر دارند. همچنین نتایج نشان داد که پیگیری بیشتر در مردان با توجه بیشتر به شبکه یک و خبر همراه است در حالیکه در زنان بالعکس هر چه میزان پیگیری افزایش یابد از توجه آنها به اخبار شبکه 2 و 3 کاسته میشود. بنابراین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش مخاطبان اخبار و اقناع آنها باید زن یا مرد بودن مخاطب و مؤلفههای جلب توجه افراد را در نظر داشته باشد.
|