عنوان | مدلسازی تأثیر رسانههای اجتماعی در بازنمایی هویت ایرانی اسلامی زنان |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رسانههای نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 141-109 |
کلید واژه | هویت اجتماعی زنان هویت اجتماعی هویت ملی هویت دینی هویت زنان تهران شبکههای اجتماعی هویت اسلامی ابعاد هویت هویت قومی زنان شهر تهران هویت خانوادگی شبکههای اجتماعی مجازی رسانههای اجتماعی هویت مذهبی بازنمایی هویت زنانه شبکههای مجازی بازتعریف هویتی هویت ایرانی شبکههای اجتماعی موبایلی رسانههای اجتماعی موبایلی هویت دینی زنان |
چکیده |
یکی از اساسیترین مسائلی که جوامع امروزی با آن مواجهاند، هویت اجتماعی است که با ورود شبکههای مجازی دچار تغییر و تحولات عمده شده است. جهان مجازی با خصیصههایی مثل بیمکانی، فرازمانی، تکثر، سهولت دسترسی، همزمانی و ... بهطور نسبی از جهان واقعی جدا میشود. عامل بنیادین در شکلگیری هویتهای اجتماعی تعاملات انسانی است. درواقع فرد هنگامیکه به تعامل با فرد دیگری میپردازد هویت خویشتن را بهعنوان یک عضو جامعه پیدا میکند. هویت در بستر تعاملات اجتماعی تعریف میشود. در جامعه ایران، هویتها شکلی سیال و متغیر یافتهاند. بهتدریج هویتهای سنتی مورد پرسش قرارگرفته و هویتهای جدیدی سر برآورده است که از یکپارچگی و ثبات پیشین برخوردار نیستند. یکی از منابع مهم تغییر هویتها در جامعه امروزی، ازجمله در عرصه زندگی زنان، رسانههای جمعی هستند. استفاده از وسایل ارتباطی شامل آفرینش انواع جدید روابط اجتماعی و راههای تازه رابطه خود با دیگران است. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی بازتعریف هویت اجتماعی زنان تهرانی در فضای اجتماعی میپردازد. روش پژوهش کمی بوده و دادههای موردنیاز با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته گردآوری شده است. نتایج نشان میدهد که تمامی ابعاد هویت اجتماعی زنان تهرانی (خانوادگی، ملی، قومی و مذهبی) تضعیفشده است. بعلاوه نتایج بیانگر آن است بیشترین تغییر در هویت دینی زنان شهر تهران مشاهده میشود. همچنین تمامی فرضیههایی که بیانگر ارتباط معنادار بین شبکههای و ابعاد مختلف هویت اجتماعی است تأیید شده است. |
کد مقاله | 44715 |
تعداد بازدید | 94 |
|